iPad kommer förändra vårt sätt att skriva – och läsa
Glöm svininfluensor, kräksjukor och andra pandemier. Nu är det iPad-feber i Sverige. Enligt säkra källor kommer pek- och lekplattan från Apple att släppas här inom kort (det kan betyda idag och det kan vara i april 2011). Hursomhelst och närsomhelst tror jag att det kommer bli svårt att värja sig. Därför har jag börjat fundera över hur bra iPad egentligen är som skrivplatta. Och om den kommer att innebära en omvälvande förändring för oss som skriver längre texter varje dag. Jag menar, att skriva på en iPhone kräver en ängels tålamod och fingrar, men när det kommer till iPad har jag betydligt större förhoppningar.
Det finns redan en rad applikationer för att skriva kortare och längre texter. Apple har sin Pages, och därutöver finns SimpleNote, PlainText och Nebulous Notes. Men det finns en applikation som får temperaturen i mina fingrar att sticka iväg över 40-gradersstrecket. Det är iA Writer.
Där andra applikationer verkar bräcka varandra i finesser satsar iA Writer på den raka motsatsen: enkelhet och fokusering. Den älskar minimalism, kan fokusera på ett specifikt textavsnitt och kan avgöra hur lång tid det tar att läsa din text. Och som om det inte vore nog är den älskad av Stephen Fry, som menar att den är astonishingly simple – everything goes away except for the writing experience. That’s it. Och iPad lär inte bara bli årets julklapp, utan också min julklapp (till mig själv).
***
I september 2009 sammanfattade jag marknaden för läsplattor i bloggposten Morgondagens läsplattor och böjbara papper. Det var en rätt trist historia – med en drömsk förhoppning om att Apple skulle ge sig in på marknaden. Det hände den 27 januari 2010, och sedan dess har det bara funnits en produkt värd att snacka om. Där har vi alla som arbetar med marknadsföring, kommunikation, reklam och produktutveckling mycket, mycket att lära. Hatten av för Apple.
***
iPad lär dessutom förändra hur vi läser och konsumerar innehåll. Och nyhetsjournalistiken måste prestera i det som hittills inte varit deras paradgren: att tänka nytt. Just därför är det befriande att se den nyfikenhet och framtidsförståelse som Bonnier visar när de idag (onsdag 24 november) lanserar konceptet News+. Kolla in filmen.
News+ concept live from Bonnier from Bonnier on Vimeo.