Den nya regelboken för copywriters – men behövs den?

idea-writers-mech-crop

Det här verkar vara en spännande bok om reklam. Bara titeln får mig att vilja slänga till Adlibris en hundrafemtiolapp och be dem skicka den fort fort. I den snäva kretsen av copywriters kan den kanske rentav konkurrera om att vara årets julklapp. Hursomhelst:

The Ideas Writers handlar om hur nya förutsättningar omkullkastar traditionella regler för hur du skriver och skapar reklam. Och titeln sammanfattar vad det handlar om: att du som copywriter är en historieberättare, en konversationsskapare och idéuppfinnare. Inte så att orden har blivit oviktiga – inte alls – men den stora idén har blivit ännu viktigare i takt med att reklamen inte bara konkurrerar med annan reklam, utan med alla kulturella uttryck och intryck.

Men det där fattade David Ogilvy redan på sin tid, när han sa: ”Idén kommer först, aldrig orden.” Det nya handlar om att skapa upplevelser och berättelser som får konsumenterna att reagera, agera och interagera. Och det ställer nya krav på den som kallar sig copywriter. Vilka hoppas jag att boken kommer att ge svar på.

Boken är skriven av Teressa Iezzi, som är redaktör på Advertising Age. I boken medverkar bland andra Jeff Benjamin, Tim Delaney, Lee Clow, David Abbott, David Droga, och bröderna Calle och Pelle Sjönell.

Hur ser du på den nya rollen för copywriters? Är den ens förändrad?