HMU och 2011 störst på Facebook under 2010
Det börjar bli tid att summera 2010. Och det går uppenbarligen att göra både på längden och på tvären. Den amerikanska tidskriften Fast Company har sammanställt de många tio-i-topplistorna över vad vi (det vill säga vi som använder internet) har läst, sökt och lyssnat mest på under det gångna året. Och egentligen är det inga större överraskningar. Inte förrän jag läser listan över de trendord som toppat Facebook. På första plats: HMU.
HMU. Det låter som namnet på en hjälporganisation, men någonting säger mig att den gissningen är väldigt fel. Vi snackar årets stora trend på Facebook, större än fotbolls-VM och iPad, och jag har ingen aning om vad det är eller betyder. Jag frågar mina följare på Twitter, men de har i detta fallet lika nollkoll som jag.
Här finns det med andra ord utrymme att lära sig någonting nytt. Om du vill det, läs det här:
HMU är en förkortning av uttrycket Hit Me Up. Det är ett internetiskt sätt att berätta att man är uttråkad, och därför vill att någon skickar ett sms, mejl eller inleder en chatt.
Är det inte vackert att den största trenden är mer eller mindre desperata rop på uppmärksamhet, bekräftelse och mänsklig kontakt? Under sommaren uppskattar Facebook att frasen användes i 80 000 statusuppdateringar varje dag. Och nu vet både du och jag vad det betyder.
Förresten gillar jag att 2011 kniper tiondeplatsen på listan. Det visar att det finns enorm framtidstro bland unga Facebookanvändare. Att – för att citera Håkan Hellström – allt det bästa inte hänt än.
Visste du inte heller vad HMU betyder?