När idéer har sex kan vi inte alltid förklara varför

I senaste numret av Corporate Intelligence skriver Jan Gradvall om kreativitet. Ja, hela magasinet handlar faktiskt om kreativitet, men det är den här rubriken som gör mig lässugen.

Bild 24

Varför är senapen som förekommer i radioprogrammet från 1961 just blå? För att den är det. Vi kan inte alla gånger förklara varför någonting är så mycket bättre än alternativen. Därför är intuition – eller kalla det magkänsla om du vill – grunden till kreativitet.

Reportaget är ett strukturerat hopplock om kreativitetens favoritplatser, motståndare och risktagande. Här introducerar Gradvall en rad kreatörer, forskare och författare som säger smarta saker om kreativitet. (Men vad är brudarna?) Som Linus Karlsson och Paul Malmström till exempel. De är The Swedes på reklambyrån Mother New York. De säger:

För att något ska kunna bli det bästa man någonsin har gjort måste man också riskera att det kan bli det sämsta man någonsin har gjort.

De där orden triggar mig. Kreativitet handlar ju om att kasta sig ut, om att ta risken att landa väldigt, väldigt hårt. Alternativet: att stanna vid det man av erfarenhet vet fungerar.

Bild 23

Bland de namndroppade hittar du också Alf Rehn, författare till Farliga idéer; Magnus Lindkvist, trendspanare och mötesmotståndare; Jonathan Ive, industridesigner på Apple; och Matt Ridley, författare till The Rational Optimist. Han – Matt Ridley alltså – föreläser här om att mänskligheten förts framåt ”när idéer har sex”. Och aldrig tidigare har idéer haft större möjligheter att få till det än nu. Klippet är 17 minuter.

Vill du läsa magasinet? Skicka ett mejl till lena.jacobsson@intellecta.se. Det kostar ingenting.