Reklam är allt vi vill att den ska vara
Jag är fascinerad av reklam. Ibland önskar jag att jag inte vore det, men jag är det. Och jag är stolt att tillhöra en bransch med intressanta människor som med hjärta och hjärna är angelägna om att skapa bra reklam.
Tänk, tänker jag ibland, att reklam kan vara så mycket. Förr om åren handlade det mest om en annons, ett utskick eller 30 sekunder på teve. Idag är det andra bullar. Reklam är allt vi vill att den ska ska vara. Nu kan reklam vara att för en dag ta bort sin mest populära burgare från menyn, att få folk att jaga varandra, att hålla sig vakna, att ligga runt.
Eller att visa Kalle Anka på storbildskärmen vid Stureplan på julafton. Det gör Stockholms Stadsmission i sin senaste kampanj, där målet är att bryta en gammal tradition: att tusentals människor tvingas firar jul i hemlöshet. Medlet är att sms:a HEM till 72 900 för att skänka 50 kronor. Reklambyrån bakom kampanjen är Garbergs. Jag skänker en slant och tackar för att ni förverkligar en idé som tar tag i hjärtat. Och visar att reklam är vad vi gör den till.