Forsman & Bodenfors sprider pedagogisk lek med gevär

Playing for Change är en stiftelse som stödjer sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Bakom stiftelsen står Kinnevikgruppen, som bland annat äger Metro, Tele2 och tv-bolaget MTG. Idag stödjer man tio sociala entreprenörer med pengar, rådgivning och marknadsföring. En av dem är Laila Lindberg, som har utvecklat en lekpedagogik som hjälper traumatiserade flyktingbarn att bearbeta sina upplevelser. Forsman & Bodenfors har uppdraget att sprida de entreprenörnas lekfulla idéer. Anna Qvennerstedt har skrivit den här annonsen.

Playing for Change

Copyn
Rubriken: När ett barn skjuter ner alla dockorna med maskingevär, då finns det äntligen hopp om livet.

Genom lek kan barn bearbeta svåra saker de varit med om. Laila har jobbat i över 20 år med krigstraumatiserade barn och under dessa år har hon utvecklat en lekpedagogik som hon är ensam om i Sverige. Nu utbildar hon även andra. Playing for Change stöder Laila och andra sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Vi bidrar med pengar, näringslivserfarenhet, mediautrymme och marknadsföring. De bidrar med sin initiativkraft och en idé som förändrar världen.

Korta reflektioner
Jag sitter på spårvagnen och läser Metro när jag får syn på den här annonsen. Jag fastnar i rubriken, och märker inte att ungefär 47 uniformklädda män gör entré i vagnen och vill veta om folk har biljett eller inte. Om det är annonsen eller tjejen som förklarar att hon egentligen har en biljett som förblindar dem låter jag vara osagt, men jag slipper visa upp mitt färdbevis och kan lugnt fortsätta läsa annonsen. Den är klassisk, men är ändå sällsynt och ändå mer än bra. Den väcker den där nyfikenheten att förstå som få annonser väcker idag.

Först tänker jag att rubriken är lite längre än den behöver vara. “Alla dockorna” skulle lätt kunna ha varit “dockor”. Sedan ändrar jag mig. “Alla dockorna” ger känslan av det är en lekfull utmaning, och det är nog tanken. Däremot är annonsen i sig knappast lekfull, utan rätt trist i sin form. Och att presentera Laila som bara Laila skapar viss förvirring. “Laila vem?”, reagerar jag, istället för att tänka “jasså Laila”. Men det där är petitesser, och ingenting som gör den här annonsen mindre bra.

Vad tycker du?