Garbergs och Alecta ger allt utan krusiduller
Klicka på annonsen för att göra den större.
Alecta är ett tjänstepensionsföretag som förvaltar över 480 miljarder åt sina privat- och företagskunder. I december 2010 lämnade de reklambyrån Svensson – som de senaste åren skapat reklam med pengafigurerna Jenny Lind, Gustav Vasa och Selma Lagerlöf. Efter en pitch valde Alecta att inleda ett samarbete med Garbergs. Nu kommer ett av de första resultaten: en helsidesannons i Dagens Nyheter.
– Vi tog fasta på det enkla i deras erbjudande, säger Per Forssberg, copywriter. De håller bara på med en enda sak, tjänstepension, och de gör det bra. “Inga krusiduller” är ett ickefinansiellt sätt att uttrycka det på, så det kändes kul att krocka med korrekt finansgrafik. Vi tyckte dessutom att det uppstod humor i övertydligheten, att först säga en sak, och sedan visa exakt samma sak.
Arbetsgruppen
Reklambyrå Garbergs
Art director Jenny Berg
Copywriter Per Forssberg
Projektledare Jan Lindforss
Produktionsledare Charlotte Lundquist
Original Jonas Bäckman
Korta reflektioner
På Facebook-gruppen Jag läser Please copy me är det många som gillar annonsen, men några menar att den lovar lite väl mycket och inte landar i någonting av substans. Diskussionen handlar om huruvida rubriken är överflödig eller inte. Vissa menar att annonsen hade blivit starkare utan rubrik, andra att Alecta då hade slagit sig för bröstet. Jag tycker att både rubrik och illustration behövs här. För ovanlighetens skull är det okej att Pelle metar. Det gör hela charmen. Och ordet krusiduller är bara för härligt. Frågan är bara om jag vill att mina pensionsslantar förvaltas av någon som är härlig och charmig.
Vad tycker du?