Här är vinnarna i Guldägget 2010 (R)
Imorgon, vänner, är det Guldägget. Det innebär att det är ungefär ett år sedan sist. Men vad minns vi? Vem vann då – och vem vann inte? Som en hyllning till fjolårets vinnare – och som en hjälp till mångas sviktande minne – här kommer en repris på Guldägget 2010.
Men först en sammanfattaning. DDB Stockholm dominerade galan med sina tre guldägg och fem silverägg. Storåkers McCann blev årets näst bästa byrå med tre guldägg, varav två för Riksgälden i de blytunga klasserna Film samt Integrerat. SVT Play/Doberman vann Titanägget, och den statliga televisionen och Forsman & Bodenfors vann dessutom ett guldägg i PR-kategorin med Dear Steve Jobs – kampanjen som uppmanade Apple-bossen att snabba på godkännandeprocessen av iPhone-applikationen för SVT Play.
Bland de stora förhandsfavoriterna som fick gå hem utan guldägg fanns Ica/King med praktikant-Jerry (Film), IQ/Forsman & Bodenfors med Rus (också Film), Tekniska museet/Ruth med Lilla Einstein (Tidningsannonsering) och WWF+Arla/Milk med mjölkförpackningen för Earth Hour. Och många blev förvånade att Magnus Jakobsson inte fick Guldskrift. Istället gick priset (mycket välförtjänt!) till Christian Heinig för hans välskrivna och verklighetstrogna radiospottar för Riksgälden.
Läs mer: DDB-dominans och public service-comeback på Guldägget 2010
Här är alla Guldäggsvinnarna 2010
Design
Venedigbiennalen 2009 / La Biennale di Venezia / Stockholm Design Lab
Direkt
P-botskonverteraren / Sportspec / GOSS Reklambyrå
Event
Rolighetsteorin / Volkswagen Sverige / DDB Stockholm
Film
Dåliga Förlorare / Riksgälden / Storåkers McCann
Integrerat
Dåliga Förlorare / Riksgälden / Storåkers McCann
Interaktivt
Samsung Shakedown / Samsung / From Stockholm With Love
Media
Hur hetero / Stockholm Pride / Åkestam Holst
PR
Dear Steve Jobs / Sveriges Television / Forsman & Bodenfors
Produktion
Personlighetstestet / DDB Stockholm / North Kingdom
Radio
Rekrytering 2009 / Försvarsmakten / DDB Stockholm
Tidningsannonsering
Sid 52-53 / TeliaSonera / Storåkers McCann