Jung von Matt och Berghs kungar på oväntad gala
Det blev något av överraskningarnas kväll på Stockholm Waterfront Congress Centre när Guldägget på torsdagskvällen firade 50 år. De 114 nominerade bidragen blev till 12 guldägg och 33 silverägg – och hamnade inte alltid där många hade förväntat sig.
Storbyråerna DDB Stockholm, Forsman & Bodenfors och Storåkers McCann har dominerat galan de senaste åren. Förra året vann de sammantaget sju guldägg och tolv silverägg. I år vann de totalt ”bara” två guldägg och åtta silverägg. Istället är det mindre byråer – som Jung von Matt, Honesty, The Fan Club och Kokokaka – som kliver fram och plockar guldäggen.
Men galans stora vinnare är inte ens en reklambyrå. Med Twitter-konstverket Don’t tell Ashton vann Berghs School of Communciation guld i PR, silver i Interaktivt, silver i Media – och självaste Titanägget (!!). Studenterna på Interactive-utbildningen satte branschen på plats för första gången i Guldäggets historia. Diskussionerna efteråt – för Titanägget skapar alltid delade meningar – handlade om huruvida en kampanj utan tydlig uppdragsgivare förtjänar branschens finaste pris. Om jag har fattat det hela rätt är Don’t tell Ashton resultatet av det uppdrag som Berghs gav dessa studenter: att marknadsföra skolan med målet att få fler utländska talanger att ansöka till nästa utbildningsstart. Det handlar alltså om kampanj som marknadsför den egna skolan. Diskussionen lär fortsätta. (Här presenterar skolan själv kampanjen.)
Kampanjen som alla på galan önskar att de hade kommit på – Mini Getaway Stockholm – belönades med dubbla guldägg i Interaktivt och Event (och dessutom ett silverägg i Media). Jung von Matt knep dessutom ett silver i Tidningsannonsering för Ticket, och kan räkna sig som galans mest framgångsrika byrå. Imponerande.
I den tunga filmkategorin vann Honesty guldet för sina omdiskuterade Halebop-filmer. När kampanjen lanserades i september 2010 tyckte kommentarerna i branschpressen att ”Detta var det sämsta skiten jag sett någonsin!”, undrade ”Vad är poängen? Var är charmen”, och påpekade ”Nio proffs i arbetsgruppen och det där blev resultatet?”. Att detta innebär en skön revansch för Honesty och Halebop är nog en underdrift.
Han har figurerat i förhandssnacket i många år. Nu fick Magnus Jakobsson, DDB Stockholm, ta emot Guldskrift – det finaste priset en copywriter kan få – för sina alster för Papercut. Publiken gav honom kvällens mest högljudda hyllning, och hans glädje gick inte att ta miste på. Väl på scenen höll han ett spontant tacktal. ”Jag tillägnar det här priset till min far. Han dog tio timmar innan jag skrev den här annonsen. Det har påverkat den en hel del.” Det var galans finaste stund. Och äntligen fick Guldskrift den respekt och uppmärksamhet som priset förtjänar.
Här är alla guld- och silveräggsvinnare 2011
DESIGN
Guldägg
– Byrå: King Bidragsnamn: ICA Gott Liv Uppdragsgivare: ICA Sverige
Silverägg
– Byrå: Stockholm Design Lab Bidragsnamn: Hemtex Uppdragsgivare: Hemtex Art
– Byrå: Henrik Nygren Design Bidragsnamn: Greta Magnusson Grossman Uppdragsgivare: Arkitekturmuseet
– Byrå: Henrik Nygren Design, Stockholm Design Lab och Greger Ulf Nilson Bidragsnamn: Moderna Museet Malmö Uppdragsgivare: Moderna Museet Malmö
– Byrå: Frankenstein Stockholm Bidragsnamn: Maison Moschino Uppdragsgivare: Maison Moschino
DIREKT
Guldägg
– Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Meddelande till framtiden Uppdragsgivare: AMF Pension
Silverägg
– Byrå: Garbergs Bidragsnamn: Tillfälligt bostadsbidrag Uppdragsgivare: Försäkringskassan
– Byrå: Sturm & Drang Bidragsnamn: För en kvartsmiljon barn är det val varje dag Uppdragsgivare: Majblommans Riksförbund
– Byrå: Berntzon Bylund Bidragsnamn: Kom-igångbrevet Uppdragsgivare: Balance
EVENT
Guldägg
– Byrå: Jung von Matt Bidragsnamn: MINI Getaway Stockholm 2010 Uppdragsgivare: BMW/MINI
Silverägg
– Byrå: DDB Stockholm Bidragsnamn: Weekday tickets Uppdragsgivare: Kungliga Operan
FILM
Guldägg
– Byrå: Honesty Bidragsnamn: Halebop Uppdragsgivare: Halebop
Silverägg
– Byrå: King Bidragsnamn: OMG-Cat Uppdragsgivare: Comhem
– Byrå: King Bidragsnamn: Com Hem Judit & Judit Uppdragsgivare: Comhem
– Byrå: Garbergs Bidragsnamn: Reklamavbrott Uppdragsgivare: Lernia
– Byrå: Storåkers McCann Bidragsnamn: En av många anledningar till varför fler ska ha ett jobb Uppdragsgivare: Moderata samlingspartiet
– Byrå: King Bidragsnamn: Stig slutar röka Uppdragsgivare: ICA Sverige
INTEGRERAT
Guldägg
– Byrå: Prime PR Bidragsnamn: Vac from the Sea Uppdragsgivare: Electrolux
Silverägg
– Byrå: Lowe Brindfors Bidragsnamn: Livets lotteri Uppdragsgivare: Rädda Barnen
– Byrå: Lowe Brindfors Bidragsnamn: Prisvärda Julgåvor Uppdragsgivare: Rädda Barnen
INTERAKTIVT
Guldägg
– Byrå: Jung von Matt Bidragsnamn: MINI Getaway Stockholm 2010 Uppdragsgivare: BMW/MINI
Silverägg
– Byrå: Volontaire Bidragsnamn: Verkligheten berättar Uppdragsgivare: TV4 Fakta
– Byrå: CP+B Bidragsnamn: Up For Grabs Uppdragsgivare: SAS Sverige
– Byrå: Berghs School of Communication Bidragsnamn: Don’t tell Ashton Uppdragsgivare: Berghs School of Communication
MEDIA
Guldägg
– Byrå: Åkestam Holst Bidragsnamn: Mellanmålsbyrån Uppdragsgivare: Pressbyrån
Silverägg
– Byrå: Berghs School of Communication Bidragsnamn: Don’t tell Ashton Uppdragsgivare: Berghs School of Communication
– Byrå: Prime PR Bidragsnamn: Livelöpet Uppdragsgivare: Aftonbladet
– Byrå: Jung von Matt Bidragsnamn: MINI Getaway Stockholm 2010 Uppdragsgivare: BMW/MINI
PR
Guldägg
– Byrå: Berghs School of Communication Bidragsnamn: Don’t tell Ashton Uppdragsgivare: Berghs School of Communication
Silverägg
– Byrå: Prime PR Bidragsnamn: Vac from The Sea Uppdragsgivare: Electrolux
– Byrå: Lowe Brindfors Bidragsnamn: Prisvärda Julgåvor Uppdragsgivare: Rädda Barnen
PRODUKTION
Guldägg
– Byrå: Kokokaka Bidragsnamn: Wranger Blue Bell 2010 Uppdragsgivare: Wrangler VF
Silverägg
– Byrå: Storåkers McCann Bidragsnamn: Dåliga Förlorare Uppdragsgivare: Riksgälden
RADIO
Guldägg
– Byrå: DDB Stockholm Bidragsnamn: Lägg inte på Uppdragsgivare: Ronald McDonald Barnfond
Silverägg
– Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Ät på IKEA Uppdragsgivare: IKEA
– Byrå: Åkestam Holst Bidragsnamn: Pause vs Bad Sound Uppdragsgivare: Pause Ljud & Bild
TIDNINGSANNONSERING
Guldägg
– Byrå: The Fan Club Bidragsnamn: Kom närmare Uppdragsgivare: Sydsvenskan
Silverägg
– Byrå: DDB Stockholm Bidragsnamn: Här är inte ditt liv Uppdragsgivare: Papercut
– Byrå: Jung von Matt Bidragsnamn: I allra sista minuten Uppdragsgivare: TICKET Resebyrå
– Byrå: Storåkers McCann Bidragsnamn: Till alla er (Dåliga förlorare) Uppdragsgivare: Riksgälden
UTOMHUS
Guldägg
– Byrå: Garbergs Bidragsnamn: Hjälp oss att hålla tittarsiffrorna nere Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission
Silverägg
– Byrå: DDB Stockholm Bidragsnamn: Catch The Goodies Uppdragsgivare: Svenska McDonald’s
– Byrå: Åkestam Holst Bidragsnamn: Vi som äter ketchup till allt utom pannkakor Uppdragsgivare: Felix Ketchup
– Byrå: Lowe Brindfors Bidragsnamn: Mobilkraschen Uppdragsgivare: NTF
– Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: TILT Uppdragsgivare: Universeum
TITANÄGGET
– Byrå: Berghs School of Communication Bidragsnamn: Don’t tell Ashton Uppdragsgivare: Berghs School of Communication
PLATINAÄGGET
Mikael Jansson
GULDSKRIFT
Magnus Jakobsson, DDB Stockholm
KYCKLINGSTIPENDIET
Daniel Mencák
Kaspar Prinz och Petter Prinz
Joakim Labraaten och Petra Albrektson