Nyhet! Hela världen vet mer än vad du vet.

Troed Troedson är framtidsanalytiker på Paradigmmäklarna. I samband med att Hammer & Hanborg nyligen presenterade den årliga rapporten Kommunikatören höll han en kortföreläsning om kommunikatörens nya roll. (Okej, videon är 30 minuter, men du behöver bara se själva föreläsningen på 20 minuter. Resten är en frågestund med inte superintressanta svar.)

Världen finns där utanför
Troed menar att vi idag lever vi i en värld där alla vet, och där företag plötsligt lider av ett informationsunderskott om vad som händer utanför deras väggar och fönster. Kompetens, säger han, handlar inte om kunskap, utan betyder ”the ability to compete”. Och transparens, menar han, handlar inte om att folk kan titta in i organisationen, utan att kommunikatörer måste börja titta ut. Det innebär ett totalt förändrat uppdrag för oss som jobbar med kommunikation: att få in, istället för att få ut.

Att få ihop det komplexa
Han talar också om hur sociala medier gör att kommunikationen går i varje tänkbar riktning, istället för att som tidigare vara hierarkisk och uppifrån-och-ner. Och beskriver de sociala medierna som ”en plats där man är för att se hur det blir” (vackert!).

Idag är kommunikatörens viktigaste uppdrag att förstå hur saker och ting hänger ihop – och att kunna kommunicera det. En sådan person kallar Troed Troedson för komplexist. ”Om fem år kommer det inte sitta några generalister i våra ledningsgrupper. Inte några specialister heller. Istället kommer komplexisterna – som kan se det stora sammanhanget – att ta plats i ledningen”, förespår han. Om han får rätt? Det får vi se såklart.

Tipstack till Cia Lindau och Maria Derner.