Ifrågasätt – och du får jobbet
Jag lyssnade på Alf Rehn häromdagen. Han är management- och ekonomiprofessor på finska Åbo Akademi och författare till den intressanta boken Farliga idéer. På Science Lounge- scenen på Vetenskapsfestivalen pratade han om kreativitet tillsammans med Evelina Wahlqvist, som är forskare på Handelshögskolan i Göteborg. De sa många smarta saker, men det som jag kommer att minnas är det svar som Alf Rehn levererade på en fråga från publiken: hur vet du om en person som du inte träffat tidigare, men funderar på att anställa, är kreativ eller inte?
Efter en kort tankepaus berättade Alf om en reklambyråchef som han känner.
Han har ett knep som han använder när han intervjuar folk som söker jobb hos honom. Någonstans i intervjun pratar han alltid om en idé som han säger sig nyss har kommit på. En befängd idé, som att vi borde ha mer politisk reklam på blöjor till exempel. Om personen på andra sidan bordet nickar med och berömmer idén är hon eller han borta. Den som däremot vågar attackera eller presentera en alternativ problemlösning har betydligt större chans att få jobbet.
Poängen är dubbel, förklarar Alf Rehn: ingen vill anställa ja-sägare, och en människa som vill jobba med reklam utan att våga bry sig om att kämpa för bra idéer är inte särskilt kreativ.
Vad tänker du om det?