Abba och Forsman anstränger sig för den här mannen
Om en vecka är det midsommar. Då firar vi årets längsta dag, och säger grattis till Johannes Döparen. Men midsommar är också rena rama julafton för den som älskar sill. Inför midsommarhelgen köper vi svenskar över 1 500 ton sill. Matjessillen är i topp, men nu väljer Abba att utmana med tre nya smaker: vodka- & limesill, kaviarsill med gräslök och havtornssill med rosmarin. Forsman & Bodenfors har gjort reklamfilmen för nubbens nya vänner:
Copyn
Är det för den här mannen vi har valt ut den finaste sillen väster om Lofoten? Är det för honom vi har handplockat havtorn och lufttorkat rosmarin, finskurit gräslök och pressat nyplockad limefrukt? Jaja, det är väl det. Hoppas det smakar.
Korta reflektioner
Det är egentligen ingenting märkvärdigt med den här reklamfilmen. Den har inte en massa specialeffekter, hejdlösa kameraåkningar och postproduktivt trams för sig. Jag gillar enkelheten. Och insikten: att det är för ganska okomplicerade människor – särskilt efter några glas på midsommar – som några av Sveriges bästa kockar har snitsat till det i köket. Det finns en värme i den här filmen, och inte tillstymmelse till förakt. Den är inte vika-sig-dubbel-rolig heller. Men den får mig att le. Ibland behövs det inte mer. Glad midsommar!
Det är förresten Jesper Ericstam på Social Club som har regisserat. Och tipstack till Johan Börjesson förresten.
Vad tycker du?