Åkestam Holst kör en hederlig gammal reklamluring
Sommaren är här, och med den myggorna. I Sverige finns det över 2 000 olika myggarter, men bara ett fåtal suger blod. För att hålla de små irritationsmomenten borta finns salvor och sprayer och roll-on. Om dessa vapen handlar den här annonsen, som slog ut Lidl i dagens duell i DN Reklamcupen. Bakom annonsen står Apotek Hjärtat och reklambyrån Åkestam Holst. Monica Born – som gjort annonsen tillsammans med Annika Trangius – säger:
– Vi tyckte det var kul att leka med den klassiska kampanjen “Ikväll får 107 svenskar gonorré”* genom att överdriva antalet människor vi talade om. Det kändes lite roligt att få människor att tro att 23 579 svenskar skulle få en könssjukdom ikväll. Vi tänkte att man skulle stanna till en sekund vi den informationen. En hederlig gammal luring med andra ord.
Copyn
Ikväll får 23.579 svenskar röda utslag för att de glömt skydd.
Kom ihåg myggmedel i sommar!
Arbetsgruppen på Åkestam Holst
Copywriter: Monica Born
Art director: Annika Trangius
Originalare: Lotta Person
Produktionsledare: Agneta Oppenheim
Projektledare: Thomas Gibson
* Allting började under tidigt 1970-tal, då RFSU gjorde den omtalade reklamkampanjen “Ikväll får 107 svenskar gonorré”. Som första land i världen lyckades Sverige minska smittspridningen, och på sin webbplats menar RFSU att “under de två år som kampanjen pågick minskade gonorréfallen dramatiskt”.
I filmen Sällskapsresan – som kom 1980 – har Berra (Sven Melander) på sig den vackra kampanj-t-shirten. Och år 2000 gjorde reklambyrån Tennis, anyone? en grillannons för Ridderheims. Rubriken: “Ikväll får 107 svenskar karré.”
Vad tycker du? (Här är diskussionen på Facebook.)