Det här är kul reklam
En av världens mest omtalade och omkramade reklamfilmer just nu är för den australienska ölen Hahn. Reklambyrån Publicis Mojo har – till signaturmelodin för David Hasselhof-serien Knight Rider – skapat ett litet mästerverk som gör mig glad – och sugen på öl. Med kul, cool och knäpp reklam kommer man uppenbarligen rätt långt. Det går liksom inte att teoretisera. Det bara är så. Här:
Mer kul: På nystartade sajten Marketainment samlar Magnus Berglund roliga svenska reklamfilmer för förr och nu. Magnus är 23 år och arbetar till vardags på kommunikationsbyrån JJP i Stockholm. Två gånger om dagen – tidigt i ottan och runt lunch – blir det nya filmer. Redan nu kan du kolla på Kamasutra-pappan, Comviq-duvan, Kavli-ungen, Vasakronan-Rocky och Robert Gustafsson som dricker fulöl. Framöver kommer det att bli en intervjuserie om rolig reklam – och varför humor är viktig i reklamen (om den nu är det). Först ut är Johan Nilsson, som är pappa till karaktären Nisse på Manpower.
Vill du läsa om humor i reklamen? Läs boken Skratta hela vägen till butiken. Författaren Einar Korpus har doktorerat i reklamtexter, och samlat sina tankar i boken Reklamiska. I boken om reklamhumor sammanfattar han de många knep – ordvitsar, språklekar, ironi och roliga möten mellan ord och bild – som du kan använda för att få folk att garva.