
En kreativitetsfestival med föreläsningar och workshops, en fest med sol och sena nätter, och en kamp mellan världens bästa reklamalster. Allt detta är Cannes Lions, som börjar på allvar idag. Under veckan får vi veta vilka av de 24 000 bidragen som blir belönade med lejon. Nytt för i år är ett pris som belönar både kreativitet och effektivitet. Prisceremonier sker fyra kvällar enligt följande:
Måndag 20 juni
Promo & Activation, PR och Direct Lions Awards
Tisdag 21 juni
Radio, Media och Outdoor Lions Awards
Onsdag 22 juni
Press, Design och Cyber Lions Awards
Lördag 25 juni
Film, Film Craft, Creative Effectiveness, och Titanium och Integrated Lions Awards
***
Bästa sättet att följa Cannes Lions är givetvis på plats. Branschmedierna, Sveriges Kommunikationsbyråer och flera svenska pr- och reklambyråer (däribland DDB Stockholm, Saatchi & Saatchi, Forsman & Bodenfors, Stendahls) finns i Cannes under hela veckan, och lär komma att rapportera hem om framgångar och motgångar. För oss andra kan det vara värt att följa Cannes Lions på Facebook och flödet på Twitter.
***
Här på bloggen räknas bara vinnarna. Jag kommer – precis som tidigare år – att visa upp de vinnande bidragen i samtliga kategorier. Titta, bli inspirerad – och tyck gärna till.