Jörgen Kjellgren: “Jag undviker att tänka när jag skriver musik”
Jag fick ett mejl häromdagen. Det var ett vidarebefordrat sådant – från Carl Jönsson. Han skrev:
Jag känner ingen Carl Jönsson. Men några dagar tidigare hört talas om den där Jörgen Kjellgren. Mejlet ledde till en webbsajt med videoklipp, där Jörgen ringer till skivbolaget Sony Music och berättar att det nu är sista chansen för dem att hoppa på lanseringen av hans nya ep St Judas. Det var kul, men uppenbart fejk. Sedan lyssnade jag på musiken. Den var inte fejk. Tvärtom var den fantastisk. Äkta. Egen, men med släktband till Loney Dear och Jose Gonzalez. Därför rekommenderar jag att du 1) läser intervjun med Jörgen Kjellgren, och 2) lyssnar på honom på Spotify.
Det här är Jörgen Kjellgren. Foto: Annevi Petersson
Hej Jörgen! Du är aktuell med ep:n St Judas. Hur har du valt att marknadsföra din musik?
– Jag har förstått att jag gör ganska allvarlig musik. Och sådant mår ofta bra av lite humor i mixen. Jag kan bli vansinnigt irriterad på artister som gör vemodig eller “djup” musik som dessutom är allvarliga i intervjuer och marknadsföring.
– Det enda jag gjort egentligen är ju att spela in en videoblogg. Eller, jag gjorde några stycken faktiskt. Till exempel en där jag recenserar min egen skiva som blev ganska bra. Videoklippet alltså, blev ganska bra. Själva skivan är fantastisk. Sedan gjorde jag ett videoklipp som var ett fejkat telefonsamtal till Sonys telefonsvarare. Det är roligare om man ser det men man kan ju sammanfatta det hela som att jag gav Sony en sista chans att vara med på tåget när jag släppte St Judas. Det hela tog en intressant vändning när Filip Adamo på Sony faktiskt svarade. Sedan byggde vi en videokonversation där vi lät samtalet om skivkontrakt och promotion och sådant vara helt inför öppen ridå.
Du pluggar till copywriter på Berghs. Vad skiljer det kommersiella skrivandet från låtskrivandet?
– Mer än vad reklamare tror, men mindre än vad poeterna vill kännas vid. Jag tror att en låtskrivares lyx är att inte alltid behöva underlätta för mottagaren. Jag såg ett experiment en gång där en reklambyrå hade fått ta fram en “perfekt poplåt”. Man kan väl säga som så att det gick rakt åt helsike med alltihop för dem. Jag brukar försöka undvika att tänka när jag skriver musik och låttexter. Det är en rätt bra metod för copyskrivande också.
Vad kan musikbranschen lära sig av reklambranschen (och tvärtom)?
– Alla typer av verksamhet är ju betjänt av att man tänker nya tankar. Och delar av reklambranschen är väldigt bra på det. På själva idéarbetet. Just det där med idéer är väldigt spännande tycker jag. Fler borde hålla på med bra idéer. Skivbranschen har för närvarande inte så mycket att lära ut tror jag. Men snart kommer man att få höra fullständigt bländande historier från överlevande skivbolag.
– Jag tror att många artister har en del att lära av verkligheten också. Men det är kanske en annan fråga.
Vad är nästa steg i lanseringen?
– Jag vill att musiken ska sprida sig i kanaler utanför min kontroll. Så jag jobbar med att de som gillar mig ska skicka videobloggarna och musiken vidare, längre och längre bort från mig. Det finns planer på att göra videos med livespelningar som jag delar ut till medlemmarna på Facebook-sidan.
Vilka är dina reklamiska förebilder?
– Jag har inga namn att nämna. Jo, jag gillar första avsnittet i boken Nya Ord Till Salu. det som Johan Holmström har skrivit. Jag gillar folk som inte blandar ihop copy med kärleken till skrivkonsten. James Ellroy också, fast han är ju inte reklamare. Och så gillar jag folk som är lite vanvördiga gentemot varumärket de ska lansera.
Vad tänker du göra om tre år?
– Det beror på, som man brukar säga. Det finns många låtar kvar i den här gamla kroppen. Och en och annan snitsig formulering också, misstänker jag. Jag vill sitta och skriva någonstans där det är lugn och ro. Och så vill jag hämta tidigt på dagis.