Människor // Beata Jungselius
Beata Jungselius, 28, har precis tagit examen i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg. Hennes magister-uppsats Lycka till salu? handlar om hur lycka hänger ihop med modereklam och konsumtion. Nu vill hon jobba som planner.
När vi träffas över en kopp på Bar Centro pratar vi om hur omogen den svenska reklambranschen är när det kommer till just planning. Ofta finns varken kunskapen eller tiden att göra ett ordentligt förarbete. Och många marknadschefer har varken viljan eller modet att köpa reklam som sticker ut.
“Jag gillar reklam som inte känns som reklam”, säger Beata. “Och de mest intressanta människor i den här branschen är de som inte gör så stor personlig grej av att de jobbar med reklam.” Vi pratar om Halebop-reklamen, där reklambyrån Honesty har hittat ett sätt att bryta mot det traditionella mönstret för reklamfilm. Eller Forsman & Bodenfors filmer med Comviq-duvorna, som är komiska vardagsbetraktelser istället för krängig prisinformation.
Twitter @beata_j