Studio Total på TEDx Almedalen
Just nu pågår Almedalsveckan i Visby. Under hela veckan diskuterar politiker, näringslivsrepresentanter och påverkare… politik. ”Alla” är där (det tycker åtminstone alla som är där). Och kanske borde man ta åka dit. Kanske borde fler som jobbar med kommunikation hitta till Almedalen. Jag vet inte.
Jag läste någonstans att det under veckan pågår över 1 400 seminarier. Det låter mastigt. Vid en snabb titt är det bara några få som intresserar mig. I min värld handlar politik alltför mycket om att prata om vad man borde göra eller att lova att göra saker. Därför är det skönt att TEDx Almedalen finns. I år är dessutom temat Doers. Förra årets premiär blev en stor succé, och midnattseventet omtalades som ett av veckans mest uppskattade. Bland andra gjorde Elaine Bergqvist, Joakim Jardenberg och Viktor Brobacke bejublande presentationer.
Konceptet är enkelt: varje presentatör får max 18 minuter att prata om sina erfarenheter och kunskaper om temat. Rakt upp-och-ner, men ändå avslappnat. Bakom TEDx Almedalen står Greatness PR och Twingly. Och årets presentatörer är:
- Martin Frey, vd Blocket
- Nils Landgren, artist
- Sara Damber, Playing for Change
- Per Cromwell, Studio Total
- Anna Serner, Tidningsutgivarna
- Inga-Britt Ahlenius, aktuell med boken Mr Chance – FN:s förfall under Ban Ki-moon
TEDx Almedalen är på torsdag kväll, den 7 juli, klockan 21.00–00.00. Eventet är redan länge fullt; omkring 230 personer kommer att finnas på plats. Men det går utmärkt att följa livesändningen på Bambuser och flödet på Twitter (hashtaggen är #tedxalmedalen).
– Det finns ingen politisk agenda bakom TEDx Almedalen, säger Anton Johansson på Twingly. Istället vill vi inspirera människor till att bli görare. När vi nu kör för andra året har vi plötsligt skapat en uppskattad tradition, som bryter av mot alla de debatter som pågår under veckan, där folk mest pratar i mun på varandra. Hos oss får alla pratar till punkt.