För högläsning på nästa kundmöte

I Sälj det med ord!, som kommer ut i mitten av oktober, har jag gjort en intervju med Niclas Carlsson, creative director på Lowe Brindfors. Vi pratade – bland mycket annat – om vad som är det största hotet mot reklambranschen. Han sa:

Det största hotet mot den här branschen är när våra kunder låter sin internpolitik sätta agendan för vad som ska nå ut till målgruppen. Det är alldeles för vanligt, och förstör mycket av det som skulle kunna ha blivit riktigt bra reklam. Det blir oroligt och otydligt när alla på marknadsavdelningen ska tycka till om minsta detalj, och ingen tar ansvar för helheten.

Alla vet att det ofta är precis så här. Det är kundens fel. Men att skylla på kunden är riktigt kontraproduktivt. Mer produktivt är att försöka skapa ett så bra samarbete som möjligt. Det kan ta tid. Och kompetens. Och kraft. Men om det verkligen inte funkar: gör slut. Kanske kan den här listan över goda råd till blivande drömkunder sätta tonen. Mamma till listan är Tina Roth Eisenberg, som skriver fantastiska bloggen swissmiss.

  • Förstå att extra arbete innebär extra betalning.
  • Förstå att INGENTING tar 5 minuter.
  • Du ska veta vad du vill.
  • Bra design gör inte av en kommitté, det görs av bra designers.
  • Var aldrig oförskämd mot någon av våra anställda. Eventuella problem löser cheferna.
  • Respekt skapar en bra stämning, vilket leder till ett gott arbete.
  • Ett möte på lunchtid ska innehålla en lunch.
  • Har du anlitat oss, låt inte någon annan arbeta med samma projekt i hemlighet.
  • Ett kontrakt är inget personligt misstroendevotum, det är enbart business.
  • Betala fakturan i tid.
  • Lita på oss!