SJ vinner reklamkriget – men förlorar i sekund och minut

Tack X2000

Jag flyger sällan inrikes. Mitt miljösamvete säger emot, och jag har sällan tid att ha bråttom. Det är någonting härligt med att åka tåg (för det mesta). Men i takt med att SJ blivit både sena och dyra har jag börjat snegla på mer högtflygande alternativ. Som i helgen, då vi var på snabbvisit i Stockholm. Det fick bli flyget. Det kostar något mindre, och går lite snabbare. Och jag trodde mig ha täppt till truten på det där miljösamvetet. Men icke.

På flygbussen ut mot Arlanda glider vi förbi en gigantisk skylt. Söndagströtta resenärer får någonting för ögonen att ta itu med.Tack för att du tar X 2000 nästa gång. Dounk. Ett smart SJ-drag, tänker jag, och ser i samma stund att det är Naturskyddsföreningen som är avsändare. Meh.

Det visar sig att den där skylten har suttit där ett par tre år (det bevisar hur sällan jag flyger inrikes). Det visar sig också att det är reklambyrån King som har skapat den. Copywriter är Niclas Carlsson, och art director är Josephine Wallin. Och jo, det är SJ som är uppdragsgivare. Men för att göra budskapet trovärdigare – och undvika att tala i egen sak – har man låtit Naturskyddsföreningen använda varumärket X 2000. Smart, snyggt och strategiskt.

Det här reklamiska inbördeskriget mellan tåget och flyget har pågått i flera decennier. Och jag skulle lätt hävda att SJ är den som har krigat med störst framgång och finess (kolla här och här och här). Miljöargumentet har flygbolagen förtvivlat svårt att vifta bort. Och om man räknar med taxi- eller bussresor till och från flygplatsen, incheckning och ut- och intaxning är det inte många minuter du vinner. Om det inte vore för att SJ lyckas bli mer än 15 minuter sena med var tionde tåg (källa) – och dessutom har mage att ta redigt betalt för det. Men sena tåg kommer som bekant också fram.

På måndag ska jag till Stockholm för att föreläsa på universitetet. Jag tar flyget till Bromma. Trots allt. Och framför allt eftersom jag inte hade hunnit fram annars.

***

Det slår mig att McDonald’s-konceptet Är vi framme snart? skulle funkat utmärkt för random flygbolag att reklamattackera SJ med. Tänk dig den här familjen i en tågkupé och med en SJ-logotyp på slutet.

***

Hur reser du? Och hur påverkar reklamen dina val?