Smakprov ur Sälj det med ord! – Leon om insiktsfull reklam

Boksläppet närmar sig. Nu är det mindre än tre veckor kvar (var är snabbspolningsknappen?) Medan boken är på tryckeriet ser vi till att rodda med releasefester, bygga kampanjsajten, ordna med överraskningar – och leverera genomtänkta svar till härligt nyfikna journalister. Och den här veckan förhandspublicerar Dagens Media, Populär Kommunikation och bloggen The Brand Man valda avsnitt ur boken.

Redan nu kan du som är intresserad av planning läsa avsnittet om insiktsfull reklam. Tack till Leon Phang, planner på Jung von Matt, som delar med sig av sina tankar och erfarenheter. I boken hittar du goda exempel på planning – och en kreativ brief som du kan börja använda direkt.

I Dagens Media

Här är uppslaget från veckans Dagens Media. Så här börjar det:

Den kreativa processen har många steg. Ett av de första stegen handlar om planning. Den inspirerar det fortsatta arbetet, och ökar chansen att reklamen träffar rätt. Men kännedomen om vad en planner gör är fortfarande låg i Sverige.

Få svenska reklambyråer har idag (2011) en anställd planner. Den svenska branschorganisationen Account Planning Group har 50 medlemsbyråer, och därutöver finns upp skattningsvis ett femtiotal planners i landet. I USA och Storbritannien har yrkesrollen varit självklar på de ledande reklambyråerna sedan 1960-talet. Där är det vanligt att en särskild avdelning gör research och planning.

Läs hela artikeln på The Brand Man >>

***

I kväll torsdag bjuder Dagens Media in till branschmingel i Göteborg. Platsen är Gothia Tower, och tiden är 17.00-19.00. Det kostar inget, men du behöver anmäla dig här. Jag kommer att vara där, och har med 9 skrivråd ur Sälj det med ord! (om du vill ha dem: kom och säg hej).