Sveriges Mad Men säljer drömmar och gissningar
Den halvtimmeslånga dokumentären Reklamfolk – som du just nu kan se på SVT Play – handlar om livet på ”en annonsbyrå i Stockholms city” i slutet på 1960-talet. Där jobbar många skäggiga män som röker pipa och klär sig i kostym. De är Sveriges Mad Men (om än bara i en hälften så glamourös tillvaro). De säljer drömmen om lycka och fräschör till den moderna kvinnan. De gissar och spekulerar, plågsamt medvetna om att reklam inte är någon exakt vetenskap. Eller som kontaktmannen på byrån säger:
Vi ska försöka få folk att reagera, folk att läsa det vi skriva, att se det vi gör. Och det fordrar en slags järvhet djärvhet, att vi vågar att göra någonting som är lite annorlunda.
Det är en fascinerande – och lite komisk – dokumentär det här. Det slår mig att inte så värst mycket har förändrats. Okej, den tekniska utveckling har såklart gått framåt, men fortfarande lever vi med samma – mer eller mindre – kvalificerade gissningar, samma tvärsäkra tro att vi har rätt – och samma rädsla att vi faktiskt kan ha fel. Och det slår mig att kontaktmannen (numera kallad projektledare) är den som presenterar och diskuterar det kreativa resultatet med uppdragsgivaren. Så är det fortfarande, men bara på de bästa byråerna. Och det är kanske därför de är bäst.
Se Reklamfolk på SVT Play (till och med 21 oktober).
Tipstack till Joakim Hedström.