Här är de nominerade bidragen i Sveriges sämsta annons
Uppdraget i tävlingen Sveriges sämsta annons var tydligt: gör den sämsta annonsen du kan för boken Sälj det med ord! Och intresset för att skapa usel reklam har varit enormt; under de tre veckor som tävlingen pågick skickade landets reklambyråer, reklamskolor och frilansare in hela 92 (!) bidrag. De femhövdade juryn har nu fattat sitt beslut, och nominerat 12 annonser.
Reklam är en bedömningssport
Att bedöma vad som är dålig reklam är inte lätt. Vi har i bedömningen valt att använda Guldägget-kriterier – och vända på dem. Alltså: den annons som i minst utsträckning uppfyller dessa kriterier kan gå långt i den här tävlingen. Kriterierna så:
Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för budskapet.
Tydlighet – Att få fram ett budskap.
Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren.
Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi mm.
Omdöme – Att ej bryta mot god etik.
De nominerade 12 visas under veckan upp i samband med releasefesterna i Göteborg, Malmö och Stockholm. “Vinnaren” presenteras i samband med releasefesten på Scandic Grand Central i Stockholm nu på torsdag, den 20 oktober. Och de nominerade är …
Tack till alla som har skickat in dåliga annonser. Häng inte läpp om ditt bidrag inte finns med här. Det betyder bara att du är rätt duktig på att skapa reklam. Du är åtminstone inte sämst.
Vilken av de nominerade förtjänar att vinna?