En kort hyllning till iZettle
Det är sällan jag här på bloggen odelat hyllar en produkt eller tjänst. Men nu händer det.
Det handlar om iZettle – en produktiferad tjänst som många har pratat om (men få har sett) den senaste månaden. Det är en –kort och gott – kortläsare till iPhone och iPad. Med den kan vemsomhelst sälja och köpa vadsomhelst varsomhelst med kontokort (Visa och Mastercard). Den är enkel och funkar utmärkt. Den är en liten revolution i sig. Och det gamla skämtet “Tar du kort?” har slutat att vara roligt.
iZettle är – likt Spotify och Skype – en svensk innovation. Det gör den extra bra. I USA finns Square, men iZettle känns både smartare och – inte helt oviktigt – först. Man lanserade produkten i juni 2011, men det är först nu som den har blivit verkligt omtalad. Jag fick höra om den i början av oktober (tack Malin!), fick en kortläsare med posten redan nästa dag – och har med den sålt hundratals böcker i samband med lanseringen av Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam. Många har förundrat velat testa att betala med den där iZettle. “Det där är så coolt” har många sagt. “Det där känns som framtiden typ.”
För att använda iZettle behöver du en applikation i telefonen (gratis) och en kortläsare (också gratis), som du får hemskickad när du registrerar ett konto på företagets webbplats. För varje transaktion betalar du 1,50 kronor i fast avgift + 2,75 procent av beloppet, men du betalar inga fasta kostnader för att använda kortläsaren.
Den här veckan lämnar iZettle betastadiet, och lanseras kommersiellt. Det firar företaget med en reklamfilm:
Jag gillar namnet också. iZettle. Tror inte att det betyder någonting.