Naturskyddsföreningen snackar ner jätteräkan

sushi_jatteraka_420

Det här en hyllning till en anti-hyllning.

Anti Scampi är en av årets mest omsnackade svenska reklamkampanjer; 10 000 människor har redan gått med i Facebook-gruppen, och flera stora handlare och restauranger har bestämt sig för att sluta sälja jätteräkor. Bakom kampanjen – med målet att berätta hur “jättesämst” den lilla jätteräkan är – står Naturskyddsföreningen och Bloggbyrån (Mats Lindborg, Jennifer Bark, Jack Werner och Joakim Nyström). Klara Zimmergren gör rösten i reklamfilmen, som Filmtecknarna har gjort. Här är filmen och texten:

Copyn
Det här är en jätteräka. Den kallas också för scampi, gambas, tigerräka eller tropisk räka.

Om du äter sushi så brukar du få just en sån här liten djävul.

Den här jätteräkan kommer från Asien. Och för att hålla sjukdomar och bakterier borta så pumpas den full av antibiotika och doppas i giftiga kemikalier. Men, galenskaperna stannar inte där för den här lilla jätteräkan. Den råkar nämligen vara en av världens absolut största miljöbovar.

Stora företag skövlar enormt viktiga mangroveskogar för att anlägga dammar där de sen odlar räkorna. Dieselpumpar förser räkorna med friskt vatten, men miljön blir helt sabbad. Och då flyttar företagen vidare odlingarna till en ny, fräsch plats. Kvar lämnas ett trasigt ekosystem, människor som får utstå fattigdom, våldsamma förföljelser och andra helt värdelösa saker.

Ja, precis så jättedålig är alltså jätteräkan, även om det påstås vara miljömärkt.

Om du bara vill göra en enda pyttesak som är helt ovärderlig för miljön, då är det att avstå från jätteräkan.

Nästa gång du vill äta skaldjur så välj (burfångad)havskräfta, hummer, kungskrabba, (odlade/handplockade) ostron, (odlade/handplockade) musslor, (odlade/handplockade) pilgrumsmusslor, eller vanliga små (miljömärkta) nordhavsräkor.

Mycket godare, och mycket bättre för miljön.

Korta reflektioner
Det jag gillar med den här reklamfilmen: den är så pang-på. Den säger som det är (eller åtminstone: jag tror på att det är så som den säger att det är). Den har ett supertydligt budskap, vågar ta strid – och föreslå lösningar och alternativ. Den går i mål genom att få mig – och uppenbarligen många andra också – att omedelbart sluta äta scampi.

Vad tycker du?