Nicke om nyfikenhet, teamwork och håriga monster
Häromdagen kunde du här på bloggen läsa om Creative Mornings. Det hela är en kombination av morgonkaffe, människor och en kortföreläsning (20 minuter). Tina Roth Eisenberg, också känd som Swiss Miss, tog först initiativet i New York, och nu finns Creative Mornings i ytterligare tretton storstäder. En av dem är Stockholm. På premiären nyligen pratade Nicke Bergström om nyfikenhet, relevans och kreativitet. Nicke Bergström är en av de svenska kreatörer som är mest framstående i den globala reklambranschens. Han har arbetat på MTV, fött fram webbyrån Farfar och gjort en rad uppmärksammade kampanjer på Mother i New York. Nu har han flyttat hem till Sverige för att bli creative director på Vice. Här är hans snack:
På sina 20 minuter hinner Nicke säga många smarta och sanna saker. Som att nyfikenhet och rolighet är urstarka drivkrafter. Eller som att det inte handlar om vad du kan göra, utan om vad du kan prestera tillsammans med andra människor. Eller att verkligheten slår allt.
Det är också kul att få se glimtar av hans jobb med smutsiga kalsonger, hårmonster och kalejdoskopiska modevisningar. OCH han avrundar sin kortföreläsning med tre sammanfattande tankar:
1. Allt och alla är online – alltid. Och allt som sker går inte att kontrollera. Det vet vi som jobbar med kommunikation. Nu måste vi få våra uppdragsgivare att förstå det också.
2. Reklam som avbryter och stör kommer att dö. Relevant och underhållande reklam kommer att leva.
3. Sätt bekanta ting i andra, oväntat och relevanta sammanhang. Då uppstår någonting nytt.
***
Tänk bara inte på hur många gånger Nicke lyckas säga “såhära”, för då kommer du bara att tänka på hur många gånger han … såhära … säger det.