9 skrivråd som gör din text lätt att läsa
Råden är hämtade ur boken Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam (Mattias Åkerberg och Christer Wiklander). Illustrationen är Mattias Lundin pappa till.
1. Använd ett enkelt språk
Den som läser kommer garanterat överge din text om den är 1) ointressant, 2) krånglig eller 3) både ointressant och krånglig. Förmedla ett intressant innehåll på ett sätt som gör det lätt att läsa. Det kan verka självklart, men redan här kör många skribenter i diket. Skriv så att folk förstår. Då är chansen större att de också köper.
2. Skriv kort (men inte för kort)
Anpassa längden på din text efter den som ska läsa. Vet läsaren mycket om ämnet? Då behöver du inte berätta sådant hon redan vet. Har läsaren bråttom? Fatta dig kort. Men tänk på att för korta texter riskerar att göra texten kryptisk. Särskilt om du hoppar över tankeled, skippar bindeord (som eftersom) eller struntar i bildskapande ord och exempel (som sommaräng eller lika lätt som att få en kamel genom ett nålsöga). Skriv det du vill ha sagt. Sätt sedan punkt.
3. Skapa flyt
Det går inte att lära sig allt som krävs för att skriva bra. Att slaviskt följa varje skrivregel ger en språkligt korrekt text, men den blir inte automatiskt läsvänlig. Den viktigaste ingrediensen saknas fortfarande; du måste själv tillsätta rytmen, känslan, flytet. Läs texten högt (du hör direkt var du tvekar eller stakar dig), skriv om, läs igen tills det svänger om din text. En text med rytm är enklare att läsa, och lättare att komma ihåg.
4. Plocka isär ord
Jättelånga ord är jobbiga att läsa, medan korta snabbar på läsningen. Hyresförhandlingar för nästkommande kalenderår pågår kan med fördel bli Vi förhandlar just nu om din hyra för 2012. Gör gärna verb av substantiv, och berätta vem som gör vad.
5. Lova någonting
Din text måste innehålla ett erbjudande eller löfte. Det måste inte vara Beställ idag och du får ett par strumpor på köpet. Det kan lika gärna vara ett lockande budskap ”mellan raderna”. Men texten måste ge läsaren chansen att skaffa någonting som han eller hon inte har idag. Det kan vara en produkt, en tjänst, en upplevelse, en känsla eller en attityd.
6. Skriv du
Det är ett enkelt sätt att få läsaren att känna sig direkt tilltalad.
7. Kolla stavnigen
Lita inte blint på ditt rättstavningsprogram. Det har svårt att förstå meningar, och godkänner ord som är rättstavade, men helt fel i sammanhanget. Det är lätt att bli ordblind. Låt gärna en kollega läsa texten.
8. Skriv med känslor
Men undvik förstärkande adjektiv, som fantastisk, supersnygg och dunderfräsig. Det får läsaren själv räkna ut eller avgöra om din produkt verkligen är. Skriv inte folk på näsan.
9. Förklara varför
Använd sambandsord, som därför, nämligen och för att. De förklarar nämligen varför det är på det ena eller det andra sättet. Sambandsorden ger svar på läsarens frågor, och gör det lättare att läsa texten.
***
Citera gärna, men ange källan Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam.
