En heldag för nya idéer, tankar, kunskap och inspiration

Creative Day 2012

Är det trögt att komma igång efter lata dagar och generösa nyårslöften? Kanske kan den här heldagen i Stockholm (3/2), Göteborg (1/2) och Malmö (27/1) sätta fart i rätt riktning. Tanken med Creative Day är att ge kunskap och inspiration till dig som jobbar med att skriva, formge eller publicera – inhouse eller på reklambyrå. Dagens fem talare kommer att prata om idéer, storytelling, säljande ord, kundservice, dumdesign och framtiden. Kolla programmet:

Hitta. Hitta inte på.
Anna Romson, art director
Anna är en av Sveriges mest välrenommerade och prisbelönta art directors. Bland kunderna finns NK, Nygårdsanna, Alecta och IF. Hon kommer att prata om hur du kan hitta starka, relevanta och säljande idéer. www.annaromson.se

Connecting the dots
Fredrik FM Marcus, creative director, mentor och modebloggare
Fredrik betecknar sig själv som världens äldsta nu levande internet-ad. Han är en internationellt efterfrågad föreläsare med lång erfarenhet inom webb och mobil design. Han kommer att lotsa dig genom historien – från den digitala kritaperioden och vidare in i den oskrivna framtiden. www.creuna.se

Ett varumärke blir aldrig starkare än dess medarbetares handling & beteende
Kjell Dahlin, författare och föreläsare
Den tid vi lever i kräver en ny kreativ syn på retorik – och en uppdaterad inställning till service. Det menar Kjell Dahlin, författare till boken Popretorik, som kommer att förklara hur det sätt en medarbetare bemöter sin kund kan betyda mer än en hel reklamkampanj. www.popretorik.se

Skriv det du vill säga!
Mattias Åkerberg, copywriter
Krångla inte det när du skriver. Det är huvudbudskapet i den här föreläsningen, där Mattias ger handfasta råd om hur dina ord får många att läsa, köpa och förstå. Tillsammans med Christer Wiklander har han skrivit boken Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam. Dessutom bloggar han om reklamens språk på Please copy me. www.pleasecopyme.se

Stop making sense
Nille Svensson, grafisk formgivare
Design behöver inte vara varken förståelig eller läsbar. Istället kan den vara skev och slumpmässig. Då uppstår kommunikation. Det menar Nille Svensson, en av Sveriges mest mångsidiga formgivare – och mannen bakom bokförlaget Pocky. www.nillesvensson.se

Och priset
Creative Day kostar 2 995 kronor (exklusive moms). I priset ingår föreläsningar, fika, lunch, dokumentation och diverse material. Anmälan gör du på webbplatsen för Batteri.

***

Januari och februari innebär intensiva dagar för min del – tio föreläsningar på tre veckor.

19 januari (idag alltså) – Medieinstitutet, Stockholm
20 januari – Forsbergs skola, Stockholm
27 januari – Creative Day, Malmö
30 januari – Sälj det med ord! på Clarion Hotel Post, Göteborg
31 januari – Reklam & marknadsföring, Yrkeshögskolan Göteborg
1 februari – Creative Day, Göteborg
2 februari – Marknadsföreningen Skåne Nordost, Kristianstad
3 februari – Creative Day, Stockholm
6-8 februari – Reklam & marknadsföring, Yrkeshögskolan Göteborg
9 februari – Mötesplats Strateg, Örebro