Icon inspirerar – och hyllar okritiskt inspiratörerna
Det här inlägget skrev jag i mellandagarna. Nu känns det klart.
Julen är en fantastisk högtid. Man får en massa god mat, hinner umgås med de människor som betyder mest för en – och har dessutom tid att slappa, utöva frågesport och läsa tidskrifter från pärm till pärm. Så har jag gjort med Icon, ett nytt svenskt magasin om “vår tids inspiratörer”.
Tidningen – som jag fortfarande inte vet om den ska uttalas ajkon eller ikån – är i stil med Filter, fast med guldkant. Någon har kallat den är för “en svensk Monocle“. Och det är uppenbart att målgruppen är lika köpstark och världsvan som tidningens skribenter. Berättelser om doftindustrin i Grasse, ekoturism på Maldiverna och kreddiga korvkiosker blandas med reportage om helikopterhajpen i São Paulo och arkitektoniska planer i Stockholm. Allt är välskrivet, koncist och intressant paketerat. Dessutom ordentligt genomarbetat.
Men journalistiken känns ofta insmickrande och okritisk. Allt blir en hyllning. I texten om byggentreprenören Oscar Engelbert nämner man till exempel arkitektkontoret Herzog & Meuron omotiverat många gånger. I andra fall blir det övertydligt. Som i reportaget om lyxhotellet Soneva Fushi, som drivs av Sonu och Eva Malmström Shivdasani. Varje normalbegåvad läsare (läs: alla) förstår vad namnet är en kombination av. Ändå:
Hon är Eva i Soneva, där maken Sonu är början på namnet.
Sonu + Eva = Soneva.
Tacktacktack, jag har fattat. Dessutom tycker jag att tidningen tappar i trovärdighet när redaktionellt material är identiskt med det köpta (som i Icon-fallet med herrparfymen från Lanvin). Här:
Inte heller Filter går fria; upprepade gånger har de skrivit om biofilmer som i samma nummer haft med en annons. Känns sådär.
Men ändå, jag gillar Icon. Det har fattats ett svenskt livsstilsmagasin som är Filter fast ändå inte. Nu finns det.
***
Nästa nummer av Icon utkommer den 17 januari. Nästa Filter kommer ut den 24 januari.