Människor // Helli Shahidi

Helli Shahidi, 28, vill bli copywriter. Vi tar en cappucino och snackar om hur sjutton man gör för att få jobbet. Det är årets första riktiga arbetsdag, och det har precis börjat snöa i Göteborg.

Och trots att det hunnit bli 2012 är det fortfarande sorgligt ovanligt med utlandsfödda svenskar som jobbar med reklam. Det är ännu ovanligare att de är kvinnor. Helli har rysk-persisk bakgrund, är född i Iran, och kom till Sverige när hon var sex år.

Efter att ha studerat kommunikation och ekonomi här och utomlands i över fem år har hon insett att drömyrket är copywriter. Den drömmen är hon inte direkt ensam om. Men det är rätt sällan man ser någon med den bestämdhet, vilja och geist som Helli visar. Hon berättar att hon vill läsa på Berghs, men det retar henne att utbildningen börjar först om ett halvår. Att antagningsproverna släpps den 28 januari, det har hon stenkoll på. Liksom att hon står på reservplats till reklamskolan i Göteborg, och fortfarande ”hoppas, hoppas, hoppas”. Men om hoppet överger henne har hon redan ordnat med en plan B (eller möjligen A): en månads praktik på landets kanske mest framgångsrika reklambyrå.

Men måste man verkligen gå reklamskola för att bli copywriter? Säkert inte. Men det underlättar lika säkert. Och oavsett vad Helli väljer hoppas jag att hon en dag får sitt drömjobb. Den svenska reklambranschen behöver – av många skäl – människor som henne.

***

Läs också
Jag läser Please copy me (FB): Måste man gå på reklamskola?