Ulrika Good om att som nittonårig flicksnärta med kontaktlinser bli copywriter
Ulrika Good, copywriter på CP+B Europe, skriver på sin blogg om den långsamma vägen till att bli copywriter. Genom kaffekokande, kameraslaveri och 84-sidiga produktkataloger. Redan 14 år ung hade hon drömyrket klart för sig:
Efter att ha intervjuat folk inom reklambranschen fick jag reda på att för att ha förutsättningar att bli en bra copywriter krävdes följande egenskaper:
- Känsla för det svenska språket och dess möjligheter.
- Nyfiken och intresserad av att lära sig mycket om vitt skilda ämnen.
- Förmåga att arbeta i grupp.
- Idérik och kreativ.
- Analytisk.
- Allmänbildad.
När jag några år senare faktiskt började arbeta som copywriter insåg jag snabbt att det var andra egenskaper som var ännu viktigare för att kunna lyckas och göra karriär, nämligen:
- Man skulle vara man.
- Man skulle vara mellan 28 och 37 år.
- Man skulle ha skäggstubb.
- Man skulle ha glasögon (helst med blå bågar) /här visade jag en bild på Bosse Rönnberg/
- Man skulle ha jobbat i femton år som copywriter.
Som nittonårig flicksnärta med kontaktlinser och gymnasiekompetens insåg jag att jag skulle ha svårt att uppfylla majoriteten av dessa krav, men skam den som ger sig.