Anna Romson: ”Gift dig inte med en copywriter från Bromma”

Anna Romson

De senaste veckorna har inneburit turné. Tillsammans med Nille Svensson, Kjell Dahlin, Fredrik FM Marcus och Anna Romson har jag kryssat mellan Malmö, Göteborg och Stockholm, och skapat föreläsningsserien Creative Day. Det har varit förbaskat roligt att föreläsa, träffa nya människor, få utmanande frågor – och lyssna på de andra föreläsarna. En av dem: Anna Romson. Här är hennes föreläsning i kortform, med några av hennes reklamfilmer inemellan:

Först bara: Anna Romson är art director och en av Sveriges mest meriterade kreatörer. Hon har jobbat med reklam i 20 år, och har jobbat på reklambyråer som Hall & Cederquist, Lowe Brindfors, Leo Burnett och egna byrån Romson. Anna kommer från Dalarna (från Mora närmare bestämt), något hon har gemensamt med oproportionerligt många i huvudstadens reklambransch (Olle Nordell och Niklas Bergström för att nämna två). Och det härliga dalmålet har Anna kvar.


Reklamfilm för Alecta. Reklambyrå: Leo Burnett.

Reklam roligare är någonsin
I mitten på 2000-talet hoppade hon av byråsvängen, och valde frilanslivet. Nu arbetar hon för uppdragsgivare som Hemtex, Leksandsbröd, Folktandvården och Ekolådan. ”Jag älskar mitt yrke, och det senaste åren har det blivit ännu roligare att jobba med reklam”, säger hon. Varför? För att reklamkartan så totalt har ritats om; Spotify har blivit stora utan reklam (istället använde de invites för att skapa efterfrågan), H&M har en inhouse-avdelning som klår reklambyåerna, och Apple behöver egentligen knappt göra reklam, eftersom deras produkter är så uppskattade och efterlängtade.


Reklamfilm för Polarn O. Pyret. Reklambyrå: Romson.

Får folk att bry sig
På Creative Day pratar Anna Romson om idéer. Idag är bra idé är viktigare än någonsin, menar hon, eftersom konkurrensen om uppmärksamheten är brutal. ”Har du ingen bra idé kommer ingen att bry sig. Som lärare på Berghs märker ju hur många blandar ihop idéer och kanalval. Att starta en Facebook-grupp är i sig ingen idé – det är ett kanalval. Och ofta gör krånglar man till det för mycket. Men jag har lärt mig att aldrig döda idéer för tidigt i processen. De bästa idéerna är konstiga och ovana för oss. Ge den tid, för ibland växer den och blir briljant. Till alla projektledare vill jag säga: låter idéer få leva, för ibland fattar ni inte.”


Reklamfilm för Hemtex.

En box att tänka i
Det roligaste med reklam, säger Anna, är ramarna. ”Jag gillar inte när en uppdragsgivare säger ‘Gör vad du vill’. Jag menar, jag är ingen konstnär. Jag tror på att få tänka innanför boxen istället för utanför. Ju bättre brief, desto roligare blir arbetet. Och desto bättre blir resultatet.” Anna uppmanar till att hitta det som är värt att göra reklam av, istället för att hitta på en massa. Det är viktigt att våga vara banal, och att (ibland) tro på den första idén. Och ge kunden den reklam de behöver, inte den som är häftigast att göra och imponerar på den egna branschen. ”Jag är egentligen rätt ointresserad av reklam. Jag har inte tid att följa en massa branschbloggar eller hålla mig uppdaterad på vem som vinner vad i internationella tävlingar.” Och till sina elever på Berghs har Anna ett tydligt budskap: ”Lämna ankdammen, gift dig inte med en copywriter och flytta inte till Bromma.”

***

Läs också
Anna Romson: ”Vår inspirationsvärld har krympt”