Hjärtats triumf över förnuftet (ur nya boken Fame to claim)
Per Robert Öhlin tillhör en av branschens mest produktiva. Förutom att vara varumärkeskonsult, kommunikationsstrateg och copywriter är han lärare, föreläsare, bloggare och författare. Efter de inspirerande böcker Fuck Logic och Den mentala orgasmen kommer hans nya bok om stora berättelser och hjältestrategier: Fame to claim.
Med start nu – och fram till den 25 juni – bjuder författaren på sexton smakprov ur boken, utportionerade på landets bästa reklam- och marknadsföringsbloggar. Micco Grönholm/The Brand-Man började – och här kommer nästa smakprov. Längre ner hittar du hela startfältet i bloggstafetten.
Hela boken Fame to claim finns redan att köpa på många ställen, däribland Adlibris och Bokus. Trevlig läsning!
Du har upplevt det oräkneliga gånger. Stunder då känslorna blir starkare än förnuftet.
Den som slötittat på några av Hollywoods mer banala filmer vet vad jag menar.
När slutet närmar sig och hjälten vinner över sin antagonist, när musiken tilltar, då händer något besynnerligt i din kropp.
Just då, i triumfens ögonblick, sitter den där lika säkert som mackan hamnar på golvet med smörsidan neråt. Ja, du vet vad jag menar.
Den där klumpen i halsen.
Den är ett tecken på att huvudet har kommit i konflikt med hjärtat. Ditt rationella jag avfärdar berättelsen samtidigt som dina känslor jublar. Klumpen i halsen avslöjar att du är tagen. Något i berättelsen har berört dig djupt.
Du har upplevt ett klassiskt hjältedrama.
En enkel berättelse har förvandlats till något som är »larger than life«, som man brukar säga. Och i de tre orden döljer sig hemligheten till varför vissa märken, organisationer och personer, som till exempel Paul Potts och Susan Boyle, får uppmärksamhet och sympati långt utöver det vanliga.
Skillnaden mellan en själlös berättelse som aldrig lyfter och en som nästan blir större än livet självt påminner oss om den eviga paradoxen mellan yta och djup, förnuft och känsla, verklighet och myt.
Djupet avslöjar sanningens svagheter.
Känslan skänker oss kraften att våga.
Myten ger oss hoppet att det är möjligt.
Från monster till livräddare.
En hjälteskildring som grep tag djupt i mig var filmatiseringen av Thomas Keneallys roman Schindler’s List. Den handlar om den samvetslöse affärsmannen och krigsockraren Oskar Schindler som en dag 1939 dök upp i Krakow.
Han hade flyttat dit för att närma sig ss-män med den baksluga föresatsen att göra sig en hacka på kriget. Men hans nyfunna partner, Itzhak Stern, fick honom istället att rädda en avsevärd mängd judar från en säker död genom att anställa dem i sin fabrik.
På så sätt fick Oskar uppleva en stegvis förvandling från monster till hjälte.
Filmen är en klassisk berättelse om kampen mellan ont och gott som får oss att uppleva en stunds förtröstan och lite värme i en ond och kall värld.
***
HELA BLOGGSTAFETTEN
Måndag 21 maj: The Brand-Man om ”Ekot från det förflutna”
Onsdagen 23 maj: Please copy me om ”Hjärtats triumf över förnuftet”
Torsdagen 24 maj: Fame to claim om ”Konflikten håller berättelsen vid liv”
Måndagen 28 maj: Nota Bene om ”Har du hört den förut?”
Onsdagen 30 maj: The Brand-Man om ”Berättelsens sju grundläggande ingredienser”
Torsdagen 31 maj: Internetzzo om ”Skillnaden mellan mål och syfte”
Måndagen 4 juni: Pers värld om ”Har du en meningsfull idé?”
Onsdagen 6 juni: Navid Modiri om ”En krigares själ”
Torsdagen 7 juni: Fame to claim om ”Alfahannar och alfahonor”
Måndagen 11 juni: Fabriken Åkestam Holst om ”Du behöver inte vara arg för bara för att du är billig”
Onsdagen 13 juni: Kontaktmannen om ”Var det hybris eller gemenskap som byggde Babels torn?”
Torsdagen 14 juni: Mangan Lundin om ”Århundradets förförare”
Måndagen 18 juni: The Brand-Man om ”Ur Zues huvud föddes listen”
Onsdagen 20 juni: Retorikiska om ”Marlboro Man, Fjällräven och andra obundna själar”
Torsdagen 21 juni: Wolber World om ”Naiva drömmar som förflyttar berg”
Måndagen 25 juni: Fame to claim om ”Gör din berättelse skillnad?”