IQ uppmuntrar till smart drickande också i sommar
IQ – som har uppdraget att minska alkoholkonsumtionen i Sverige – har de senaste åren skämt bort oss med reklam som träffat rakt i hjärtat (som den här, den här och den här till exempel). Med anledning att det börjar närma sig sommar har reklambyrån Forsman & Bodenfors tagit fram ännu en annons, signerad Jacob Nelson, copywriter; och Ted Mellström, art director.
Klicka på annonsen för att kunna läsa hela texten.
Korta reflektioner
Det här är på många sätt en annorlunda annons. Den finns till för att få dig att avstå (eller åtminstone tänka efter). Den härmar den stil som alkoholannonser har. Den har dubbla rubriker, där varningstexten i botten – ”Var rädd om dig” – är den viktigaste. Och det börjar ju så bra. De kortkorta meningar skapar rytm, och får mig att nicka instämmande genom texten – ”det är ju p-r-e-c-i-s så det är”.
Men bara några ord in i högerkolumnen tappar jag lusten att läsa. Jag vet liksom vad som komma skall. Och mycket riktigt: det trökiga kommer. Det där jag redan vet: att för mycket alkohol skapar enorma problem. Och trots att det säkert inte är meningen – det är en svår balansgång det där – så blir det lite mässande, lite uppfostrande och en aning von oben. Skulle det kunna gå att säga det där på ett annat sätt? Förmodligen. Hade det gjort den här annonsen ännu bättre? Kanske.
Vad tycker du? I Facebook-gruppen Jag läser Please copy me har många redan tyckt till om annonsen. Fortsätt gärna kommentera där.
***
BONUS. I senaste numret av Modern Psykologi finns en artikel om varför vi väljer att bli berusade. Är det en flykt, ett sökande, en befrielse – eller bara en dålig vana? Claudia Fahlke, professor i missbrukspsykologi på Göteborgs universitet, menar att alkoholen ger oss ett förgyllt nu – och dessutom premierar kroppens så kallade förväntningssystem. Hon berättar:
Förväntningssystemet är byggt så att vi ska längta efter det vi behöver, det som får oss att överleva. Och för att poängtera att vi är på rätt väg premierar kroppen vår konsumtion av detta nödvändiga genom att bland annat frigöra signalsubstansen dopamin, som ger den där känslan av njutning. Problemet är att cellerna där inne inte kan skilja mellan kemikalier som systemet självt producerar och de som drogerna framkallar. Därför luras de att tro att till exempel alkohol ingår i nödvändigheterna. Dessutom är drogerna mycket starkare än våra vanliga livsförhöjare. Belöningarna kommer snabbare och därmed risken för beroende.
Hela artikeln – där du också kan läsa om varför Patti Smith väljer kaffekoppen framför flaskan – finns i Modern Psykologi (3/2012).
***
BONUS II. Det där med att vara full har många namn. Utöka ditt ordförråd med den här fylle-listan.