Kloka ord i Cannes
Cannes Lions är för kreativitetsbranschen vad Tandtemplet är för buddisten: heligt, kungligt och omhuldat av ceremonier (läs: seminarier). “Alla” är där, men de flesta verkar ändå befinna sig på hemmaplan. Och den som försöker sig på att få grepp om allt som händer under veckan försöker sig på det omöjliga; över 34 000 inskickade bidrag resulterade i 1 028 lejon i varierande valörer. De stora segrarna – på kundsidan först – blev Google, Nike och Coca-Cola. Och på byråsidan: Creative Artists Agency, R/GA och teamet Crispin Porter + Bogusky och Digitas.
Förutom dagliga prisutdelningar bjuder Cannes Lions också sina nära 10 000 besökare på en reklamutställning som heter duga – och på över 100 seminarier och workshops tillsammans med jordens främsta reklamköpare och –skapare. Samma här, att sammanfatta är ett sisyfosjobb. Tur då att reklambyrån SapientNitro oombedda har tagit den bollen. Här är ett urval av alla de klokord som ploppade ur föreläsarmunnarna under festivalveckan:
Vilken är din favorit?