Tidsam och Fan Club uppmanar till att strunta i alltihop

Jag börjar fnissa inombords när jag ser den här annonsen. Bland de slicka klock-, vin- och fashionannonserna i Icon sticker den onekligen ut. I sin totala enkelhet är den befriande. Den känns oreklamig – i både ord och form. På Twitter och Facebook är reaktionerna dock blandade. Någon blir till och med  “förbannad att en så torftig idé får passera”, och tycker att det är “skämmigt för reklamyrket.” Jag håller inte med. Jag tror att vi behöver ifrågasätta formen för hur reklamens språk ska låta, våga tänka nytt och lite annorlunda. Som den här annonsen.

Bakom kampanjen står förresten Tidsam, som med sina 400 titlar är landets största tidskriftsleverantör. Deras tidningar finns hos över 8 000 återförsäljare. Deras omfattande utbud är samlat under varumärket Tidningar för dig. Reklambyrån är The Fan Club. Kolla in ytterligare tre annonser – och läs vad kampanjens copywriter Gustav Johansson har att säga:

 

Klicka på annonserna för större bild.

 

Hej Gustav Johansson, copywriter på The Fan Club. Varför gör ni och Tidsam den här kampanjen?
– Tidsam vill – under varumärket Tidningar för dig – lyfta hela magasinskategorin.

Vilken är den svåraste utmaningen i uppdraget?
– Ingen behöver köpa en tidning längre. Information och underhållning finns tillgängligt för alla hela tiden. Utmaningen här var att hitta en annan nytta. Att hitta situationerna där en tidning verkligen passar in.

De här annonserna – tycker jag – skiljer sig från många traditionella reklamtexter. De är snackiga och för en inre monolog. Och de är sällsynt pang-på. Tycker du att branschen har fastnat i en mall för hur ”säljande texter” ska vara?
– Visst kan många reklamtexter kännas som om de är skrivna efter samma mall. Å andra sidan har jag inte skrivit annonser på det här sättet tidigare. Den här gången gick jag och min kollega Markus Lindsjö tillbaka till oss själva. Vi ville fånga de där resonemangen man för med sig själv till och från. Och ja, det blev både inåtvänt och pang-på – samtidigt.

Hemingway menar att berusad är det bästa tillståndet att skriva i. Vad hade du druckit – eller rökt – när du skrev de här annonserna?
– Just de här annonserna är skrivna under inflytande av sällsynta mängder 1,3,7-Trimetylxantin.

***

Vad tycker du?