Reklamradio für alle – hela sommaren
Poddradio har länge varit lite som att handla mat på nätet. När internet var ”nytt” skulle det där med att handla mat bli världens grej, en folksport. Men när hajpen lagt sig och svalnat av plockade några få utvalda upp bollen: Alex Schulman och Sigge Eklund till exempel. Eller Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (som har den enda podden som jag åtminstone sporadiskt följer) – och så en drös svenska komiker: Soran Ismail, Aron Flam och Magnus Betnér. Därtill finns en radda nischade poddprogram, men fortfarande dominerar en liten flock stora elefanter. Och någon megahitt har det ännu inte blivit; bara en av tio använder sin mobil för att lyssna på poddradio (enligt undersökningen Internet och svenskarna 2011).
För dig och mig som är intresserade av reklam och kommunikation har det länge saknats ett självklart val bland poddarna. Tills nu, när den stockholmsbaserade reklambyrån Dorian Mabb har startat Reklamradio.se. I det halvtimmeskorta programmen intervjuar reklamskribenten Martina Magorin Borg en intressant branschpersonlighet i taget; hittills hittar du där snack med Helena Öberg, författare och copywriter; Patrick Kampmann (bilden), creative cirector på Volontaire; och Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
Under sommaren släpper Reklamradio.se ett nytt program varannan vecka. Bland andra kommer du att kunna höra Birgitta Lindgren på Språkrådet, Magnus Söderlund på Handelshögskolan och Loffe Palmgren på Beckmans Designhögskola.
***
BONUS. Viktor Biljenga och Anna Lindh gör en poddradio som ”experimenterar och reflekterar kring webb, media, teknik, kultur, utveckling och annat gött”. Lyssna på den här: www.annaviktorpod.se