Så tycker läsarna om Sälj det med ord
Under sommaren har du som har (läst) boken Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam haft öppet mål att säga precis vad du tycker om den. Många har tagit chansen; över 120 personer för att vara rätt så exakt. Som tack för svaren är de med i utlottningen av tre åtråvärda priser:
Förstapris > En Arholma-regnrock från Stutterheim Raincoats, handsydd i Sveriges sista textilfabrik. Värde 3 400 kronor.
Andrapris > En helårsprenumeration (6 nummer) på Språktidningen. Värde 449 kronor.
Tredjepris > Nya boken Fame to claim, skriven av Per Robert Öhlin, som tidigare skrivit Fuck Logic. Värde: 250 kronor.
Är du nyfiken på vilka som vann? Läs det här.
Annars, läs vidare:
Hur gick då undersökningen? Tja, vad ska man säga? Sanningen, förmodligen. Och sanningen att säga gav läsarna boken larvligt höga betyg. Min medförfattare Christer Wiklander och jag tackar såklart för berömmet (även om det också är mycket värdefullt att få veta vad folk tycker är mindre bra). Här är ett försök till sammanfattning – allt i transparensens namn:
Om de svarande Bland de som besvarade undersökningen var 60 procent män, och 40 procent kvinnor. De flesta – hela 90 procent – var under 45 år, och bland dem var 25-36-åringar överlägset flest. Nära hälften av alla som svarade arbetar som copywriter. Andra roller på en reklambyrå (creative director, art director och projektledare) hade cirkus var fjärde svarande. Två av tio studerade, många av dem läser reklam eller marknadsföring. Bland de svarande fanns också marknadschefer, kommunikatörer, grafiska formgivare och webbutvecklare.
Vad är det bästa med boken?
+ Jag fastnade direkt för äktheten som boken förmedlar. Som läsare slungas jag rakt in i yrket och blir inspirerar av människor från samma bransch som kommit lite längre än jag själv. En väldigt snitsigt skriven bok som genererar ett litet leende vid varje sidbyte.
+ Intervjuerna är så enormt jävla inspirerande.
+ Det bästa med boken är att den är rolig att läsa. Jag tror att det är formgivningen och dynamiken i blandningen av längre och kortare texter och skojiga bilder som gör det. Jag läser den i utbildningssyfte, men det känns inte som att jag pluggar.
+ Att den på ett avväpnande sätt visar på hur svårt och enkelt textförfattande kan vara.
+ Intervjuerna och handfasta tips som inte är mallade och utformade för att följa slaviskt. Det finns en kreativ nerv i boken som manar till eftertanke och skaparlust.
+ Mitt arbetsliv hade stagnerat och en tjejkompis kom att tänka på mig när de skulle tillsätta en tjänst på hennes arbetsplats. Hon frågade, eller mera korrekt ifrågasatte, varför jag inte var eller skulle bli copywriter. Jag googlade runt och fick nys om boken. I det läge jag befinner mig så är det en perfekt bok. Det där myllret som jag alltid har tyckt att reklamvärlden representerar. Myllret av idéer, intryck och citat. Rappt och rakt skriven. Perfekt (för mig, just nu).
+ Den går på djupet och ger tid åt en språklig reflektion – ett uppslagsverk med inspiration.
+ Det bästa med boken är att man för följa med in i tankarna på framgångsrika copywriters. Kampanjer man känner igen får ett nytt ljus via de kreativa tankar som funnits bakom. Man bli verkligen sugen på att sätta sig ner och skriva och känner att det faktiskt går att komma någon vart bara man tror på det man gör
+ En massa inspiration framförallt – vinklar, metoder, att det inte finns ett rätt sätt. Att alla svettas och sliter med sina texter, även de man ser upp till. Och mod att våga lyssna på sin egna skrivstil.
+ Den är hands on. Och det är ett bra flyt i språket, man fattar med en gång.
+ Pedagogiskt uppbyggd och har ett språk som fångar samtidigt som det är lätt att förstå.
+ Intervjuerna är fantastiska. Jag gillar att boken är skriven tillsammans med så många oliktänkande människor, eftersom det inte finns något mer subjektivt än reklam. Jag fick boken av min skola och kort därefter kom Mattias dit och föreläste för oss, så han ska även ha en eloge för att resa landet runt för att komplettera bokens innehåll med det personliga mötet.
+ Den är lättläst. Man märker att det är copywriters som har skrivit för ni har förmågan att förenkla och förtydliga och endast ta med det viktiga.
+ Sälj det med ord bjuder på en kreativ och inspirerande resa som det alltid är kul att återkomma till. Boken ger också bra insikter i reklamskapande och har en schysst dispostion med tips, intervjuer och exempel. Boken är en resa som är värd flera ärevarv.
+ Boken är lätt att ta till sig och mycket inspirerande – snäll och glad med fina illustrationer och tydligt tilltal.
Vad är det sämsta med boken?
– Jag saknar en röd tråd, ett slarvigt upplägg. Någon skulle skrivit boken ensam istället.
– Den är för kort! Man läser i princip ut den på en eftermiddag.
– Jag tycker att boken är pladdrig och splittrad.
– Boken ger inte så mycket nytt, utan är snarare en samling av sådant som redan finns skrivet på andra språk.
– Kanske för storstads- och storkundsfokus? Det kan göra det svårt för folk på mindre byråer att applicera råd och tips i sitt dagliga arbete.
– För mycket fokus på annonser, hade varit kul med fler tankar kring andra medier.
– Det idoliserande förhållningssättet, i motsats till ett “du kan också”.
– Mattias måste vara Sveriges mest reklamintresserade människa, men är kanske lite väl ödmjuk. Det finns många inom reklambranschen som aldrig skulle drömma om att starta en intresseblogg om just reklam efter arbetstid, så kanske lite mer subjektivt tyckande från Mattias sida.
– Den skulle kunna gå mer in på djupet för de erfarna läsarna.
– Skulle vilja ha ännu mer detaljer och mer konkreta exempel. Vi snackar anatomisk nivå. Molekylär.
– Det hade varit kul att läsa vad någon riktig senior tycker om yrket, branschen och kommunikationens utveckling.
– Intervjuerna kunde vara djupare och mer ingående. Det är alltid intressant att få mer insikter hur människor arbetar. Även om kreativiteten är individuell så finns det alltid någonting man kan plocka upp av metodiken bakom.
– Jag hade föredragit mer text och färre illustrationer.
– Det roliga och kreativa formatet gör den rörig att ha som mer formell skrivhjälpsbok.
– Att den inte är dubbelt så tjock. Låter självklart som en klyscha, men jag blev lite besviken när den bakre pärmen var det som var kvar. Får nog läsa om den snart igen.
– Att man kan inte bada med den.
Tack till alla som tog sig tid att ge respons – det betyder mycket.
***