Volvo-ballerinan sätter tonen

Den mest omsnackade, omskrivna och runtskickade reklamfilmen just nu handlar om lastbilar. Tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors har Volvo Trucks gjort en nätt reklamfilm på 200 sekunder, där kvinnan som är bäst i världen på att gå på lina ger sig ut på en luftfärd mellan två lastbilar i full fart. Namnet? The Ballerina Stunt. Se:

Det är en galen grej det här. Och det är på riktigt. KÄNNS på riktigt. Det är svårt – nä, omöjligt – att inte vilja se på den här galenskapen. Det här är märkvärdigt – det värt att lägga märka till. I ärlighetens namn är det sällan som reklam lyckas nå upp till den nivån. När den kommer till reklam för lastbilar tvekar jag på att det någonsin har hänt. Den största elogen därför till Volvo Trucks – tack för att ni var dumdristiga nog att säga okej till den här filmen.

Den här reklamfilmen sätter tonen för oss andra, visar ungefär var vi andra ska sätta ambitioner. För det här är ingenting annat än ett imponerande reklamjobb. Jag menar, det är en grej att sitta i ett stelt konferensrum och dånga fram den här idén: ”men hörni, vi gör en reklamfilm med någon som kan gå på lina i farten mellan två lastbilar”. Och det är EN HELT ANNAT GREJ att få en uppdragsgivare att säga okej och öppna lädret, ringa och övertala en Faith Dickey att ställa upp, rodda med en helt filmteam, söka tillstånd om att spärra av vägen, fixa chaufförer, klippa, efterbearbeta – och lägga upp filmen på Youtube. Det är det som själva reklamskapandet. Det där första är bara en kul idé.

***

En invändning bara. I slutet av reklamfilmen står det: “This stunt was set up to demonstrate the precision and control of the new Volvo FH series.” Det hade man lätt kunnat skippa. Det känns lite som att dra ett skämt, och efteråt vilja förklara vad det roliga med skämtet var. Det pajar inte hela grejen, men det är onödigt ändå. Dessutom tycker jag att ballerina är ett klockrent ord i sammanhanget, medan stunt känns b och 90-tal.

Vad tycker du?