Så skriver du sökmotoroptimerade texter

Guldäge på nätet

Under helgen har jag läst – det gick snabbt – boken Guldläge på nätet. Den handlar om sökmotoroptimering på ett grundläggande sätt, och är en utmärkt introduktion som är tydlig och exemplifierande. Författarna Magnus Bråth och Michael Wahlgren jobbar på Pineberry, som är en byrå för sökmotormarknadsföring i Stockholm. Boken lär mig mycket nytt, och framför allt detta om att skriva innehåll:

  • Ha tillräckligt med text och innehåll. Alltså: inte för lite, och inte för mycket. En faktasida på till exempel en resesajt behöver mer än 500 ord, och en sajt behöver ha fler än 2-3 sidor, och gör fler än så. Annars bedömer Google innehållet som tunt, och har svårt att bedöma om det är relevant och värt att hamna högt i sökresultatet. Att spara-på-citat: “Google är text-fetischistiskt!”
  • Sätt en rubrik – en H1:a – som innehåller sökordet. Med “sökordet” menas här det ord som du tror och hoppas att folk söker på för att hitta till just den sidan på just din webbplats. Huvudrubriken ska inte vara samma som titeln på sidan. Håll också rubriken någorlunda kort.
  • Skriv inte “bara för besökaren”. Varför? Jo, för att sökmotorerna inte är lika smarta som dina andra besökare (men de jobbar hårt på att bli smartare). Sökordet – i sin exakta form – ska finnas med i texten, men akta dig för att proppa texten full med sökordet. Rådet: tänk på sökordet när du skriver, och skriv sedan så intressant som möjligt.
  • Tänk på att Google gillar kvalitet, och därför på olika sätt bedömer kvaliteten på din text. Se därför till att ha rensat den på allehanda stavfel och språkfel.
  • Skriv interna ankartexter (alltså länktexter) som svarar på en förväntning. Skippa de vanliga “Läs mer” eller “Köp”, och berätta istället vad besökaren har att vänta sig på den sidan han/hon kommer till när han/hon klickar.

Fortsättning följer …