Ett första steg: snack med Eric Lindesvärd (och tid för en bok som blivit en surdeg)
Häromdagen pratade jag med Eric Lindesvärd. Han är en av de få som jag uttryckligen bett om att vara med på den här resan (ytterligare några har glatt hört av sig i entusiastiska ordalag), där vi tillsammans kopplar greppet om vad det innebär att vara copywriter i en jättedigital tid. Vi pratade länge, och jag lyssnade in hans många intressanta tankar, uppslag och tips. Förutom att vara en mycket sympatisk person är Eric också en beundransvärt duktig copywriter och kommunikatör. Han är nyfiken och tydlig (kolla in hans sajt, så förstår du nog).
Vi kom in på områden som inbound marketing, landningssidor, sales funnel, user experience, konvertering, mätning, samarbete över disciplin-gränserna och vikten av en idé eller ett tema. Många utrikiska ord där. Alltihopa handlar i grunden om vad en copywriter kan tänkas göra i sin yrkesroll, och att det nu är mycket mer – och så mycket spännande och utvecklande – än vad som tidigare i historien varit fallet. Det har blivit ett större, och ännu mer fantastiskt, jobb (hävdar jag och vi).
Eric påminde mig om att det finns en bok om det här. Den heter Idea Writers, och handlar om ”copywriting in a new media and marketing era”. Jag skriver påminde eftersom jag är bekant med den sedan tidigare. Jag har den härhemma i bokhyllan, köpte den när den kom (2010!), men har inte läst den ännu, oklart varför egentligen. Nu ska jag läsa den, och återkommer därför i ärendet.
Vi var också rörande eniga i att den här resan skulle utmynna i någon form av manifest. Allt annat vore konstigt, typ.
Tack för snacket och dina tankefrön, Eric. Det lär bli mer av den varan framöver.