Så blir du en av de bästa säljarna – Mikael Arndt snackar försäljning i Mästaren

Mikael Arndt – Mästaren

Copywriting handlar (ofta) om att skapa eller öka försäljning. Därför vill jag som copywriter självklart dag för dag lära mig mer om försäljning. Så nu kommer det att handla om att sälja. 💰💰💰


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus och Storytel.


På bussen in till jobbet lyssnar jag på Mästaren (i Storytel). Mästaren är en utbildningsserie i ljudformat, uppdelad i 12 delar, där Mikael Arndt delar med sig av (nästan) allt han kan om att bli en fantastisk duktig säljare.

Få kan lika mycket som Mikael Arndt om försäljning; i över tre decennier har han utbildat och tränat tusentals säljare i att sätta mål, fokusera på vad de själva kan påverka – och att ha modet att prestera bättre än de allra flesta andra säljare.

Mästaren del 1 – Därför ska du bli en mästare

Här är fem lärdomar som jag tar med från det första avsnittet:

Försäljning är rättvis. De som övar-övar-övar, läser rätt böcker, får rätt nyhetsbrev, är på rätt sajter, sätter mål, skriver ner sina mål och har samma beteende som de bästa säljarna, de kommer också att bli mästare på att sälja (åtminstone bland de 10 procent som säljer bäst).

Bli lätt att tycka om. Folk köper av människor som de tycker om, som är positiva, som lyssnar och nyfiket ställer frågor. Folk köper av säljare som tycker om människor, och presenterar sitt erbjudande på ett entusiasmerande sätt (gärna med en bra story). Leta alltid möjligheter, aldrig problem. Välj att vara glad!

Sätt mål. Bara 2-3 procent av (den svenska) befolkningen sätter mål. De flesta gör ingenting. 100 procent av de bästa säljarna sätter mål. Konkurrensen är med andra ord inget vidare vass, och den som väljer att tillhöra de bästa säljarna kan lyckas genom att börja sätta mål och verkligen arbeta för att nå dem.

Fråga efter order. De bästa säljarna är modiga; de är beredda att göra sådant som andra inte gör. De offrar någonting. Och de förväntar sig att den de träffar ska köpa. Därför frågar de efter order – ska du köpa? De frågar efter det de vill ha, och får därför mycket goda resultat av sina försäljning.

Lär dig hela tiden. De bästa säljarna fokuserar på det som de själva kan påverka. De analyserar – vad gick rätt, vad gick fel? – och vill hela tiden utvecklas. En central fråga i varje situation är: ”Vad lär jag mig nu?”

***

Jag har satt målet att lyssna till alla 12 delar av Mästaren. Så för att göra det tydligt för mig själv (och dig) när jag har uppnått det målet gör jag på detta sätt. En bock innebär att jag har lyssnat noga till det avsnittet. Mot målet!

1 ✔️ 2✔️ 3✔️ 4✔️ 5 6 7 8 9 10 11 12


Mästaren del 2 – Ge dig själv 20 gånger större chans att lyckas

I det andra avsnittet av Mästaren pratar Mikael Arndt om att sätta mål. Här är en sammanfattande summering i kort och koncis form:

– De bästa säljarna har valt att bli bäst. Och det viktigaste för att lyckas är att 1) sätta mål och 2) skriva ner sina mål.
– Det händer något när du skriver ner dina mål – och det är 20 gånger större chans att du når dem
– Om du dessutom berättar om dina mål för någon och ber honom/henne att sparka dig där bak då och då är det 80 gånger större chans att du lyckas nå målen.
– Ändå är det få som skriver ner sina mål. De tre viktigaste skälen: 1) dina föräldrar satte inte mål, du gör det inte själv heller 2) du är rädd för att inte lyckas nå målen, och 3) du tänker ”det kan inte vara så här enkelt” – du tror inte på det och testar därför inte
– Att ”ha sina mål i huvudet” är dubbelt så bra som inte ha mål alls, men när du skriver ner dem är det 20 gånger större chans att du når dem – så, med den kunskapen, varför inte skriva ner dina mål?
– Att sätta mål handlar om att fråga sig själv: ”Hur ska mitt liv se ut? Vad är det du vill ha?” När du sätter mål gör hjärnan en plan för dig, den kommer att jobba för dig.
– Mål handlar om att våga drömma, och tycka att det är värt att göra jobbet för att nå dem. Med mål vet du vad du springer efter (bara du behöver veta och förstå det, strunta därför i vad andra säger och tycker).
The Compound Effect (uttrycket myntat av Darren Hardy, som också skrivit en bok med samma titel, The Compound Effect) handlar om att många små, kloka val i det långa loppet gör en enorm skillnad – och gör att du når dina mål.
– Undvik negativa människor (gnällspikar alltså); du har inte tid och råd att umgås med dem

***

Medan jag lyssnar på det här avsnittet tänker jag: ”Vad finns det för böcker om att sätta mål?” Så jag kollar, och inser att det 1) begreppet är brett/svävande och att det 2) finns många amerikanska, men få svenska. Så jag tipsar om tre av de svenska:

MÅL: sätt dem. Nå dem. Ha kul på vägen (Antoni Lacinai)
En liten bok om mål (Stefan Söderfjäll, Christopher Svensson)
Konsten att sätta smarta mål – och att nå dem (Anna Jakobsson Lund)

Jag tänker också på uttrycket ”mål och mening” – att de hör ihop, att mål skapar mening. Och då tänker jag såklart på Karin Boye, som i dikten ”I rörelse” uttrycker:

”Nog finns det mål och mening i vår färd / men det är vägen, som är mödan värd.”


Mästaren del 3 – Dina viktigaste mål i livet

I det tredje avsnittet av Mästaren pratar Mikael Arndt om varför och hur du ska sätta och skriva ner dina mål. Här är en sammanfattning:

– Utan mål litar du enbart på ”känslan för dagen”, medan du med nerskrivna mål tar kontrollen och ökar chanserna att du får det som du vill ha
– När du formulerar dina mål: fokusera på ditt beteende, på det som du kan påverka
– Gör allt kopplat till dina mål på en gång; Mikael Arndt kallar det för ”massive action” – ät rätt, sov rätt, läs och jobba rätt – för allt du kan för att lyckas!
– Viktigt! Dina mål måste inte vara realistiska (nu), och du måste inte veta exakt hur du ska nå det när du sätter målet. Mål ger dig en riktning – fråga dig själv: hur ska jag börja idag?
– Frågor att ställa för att sätta mål: Hur mycket pengar vill du tjäna? Hur hälsosam ska du vara? Hur mycket pengar ska du ha på banken? Hur många semestrar ska du ha på ett år? Hur många barn ska du ha och när? Var ska du bo? Ska du gifta dig? Vilka prylar ska du ha? Hur många kompisar vill du ha? Vilka länder vill du besöka?
Steg 1: Skriv ner en lista med 100 mål (begränsa dig inte i det här läget). Listan ska samla ”allt du vill göra, allt du vill ha”.
Steg 2: Fråga dig: ”Vilka av dessa mål är viktiga för mig? Vilka kommer jag att kämpa för, jobba över för eller gå upp tidigare för?” Markera alla mål med A (viktiga på riktigt), B eller C. Det är A-målen som du sedan jobbar vidare med. Sikta på att ha ungefär 10 A-mål.
Steg 3: Ranka A-målen från 1-10. Kom ihåg att den här listan gör du bara för dig själv, så var ärlig. Målen ska göra dig glad!
– Skriv ner dina mål i presens. Alltså: ”Jag tjänar xx miljoner” eller ”Jag har världens bästa säljskola” – när du formulerar det så börjar du också att tro på det. Uppsatta mål gör att du börjar agera!
– Ha en mix av kortsiktiga och långsiktiga mål. Ett kortsiktigt mål kan du nå inom ett år. Att bara ha kortsiktiga mål är en katastrof långsiktigt, och om du bara har långsiktiga mål är det lätt hänt att tänka ”jag kan börja om 5 år”.
Steg 4: Fråga dig: ”Varför är de här dina viktigaste mål?” Börja med nummer 1, och skriv ner alla skäl till varför du vill nå det. Se till att dina ”varför” är starka. Om du har svårt att hitta ”varför” är det förmodligen inte så viktigt för dig. Och säg aldrig ”jag ska försöka” – det är ett säkert sätt att inte lyckas.
Steg 5: Fråga dig: ”Hur ska jag nå målet?” Börja göra en handlingsplan – ungefär en A4 för varje mål – som visar vilka steg du tänker ta för att nå målet. Du behöver inte veta exakt hur du ska nå målet; du behöver bara veta ”Vad ska jag göra idag?”. Läs böcker, googla, intervjua folk, fråga, gå upp tidigare … allt på en gång, då händer det saker på direkten.
Motivation kommer inifrån, inspiration kommer utifrån
Visualisera dina mål och gör dem levande. Använd känslor, dofter, detaljer, smak för att ”ta dig dit” – visualisering skapar fokusering.
Se till att varje dag komma närmare dina mål. Se till att skriva ner dina mål idag (du kommer inte att ångra dig om ett år!)