Veckans bok: Don’t make me think – revisited (Steve Krug)
Jag har läst Don’t make me think – revisited av Steve Krug.
Vad handlar den om?
Don’t make me think (titeln – så bra!) handlar om usability – alltså om användarbarhet: hur enkelt eller svårt det är att förstå sig på och använda ett visst användargränssnitt för en app eller webbplats. Låter det trist? Steve Krug lyckas göra det roligt och superintressant.
Grundtanken – och Krugs ”first law of usability” – är just Don’t make me think; hur du ska navigera och interagera med en app/webbplats ska vara självförklarande. Om du måste tänka efter är något fel och behöver bums rättas till.
Boken handlar både om design och om språk, om hur du väljer att formge och hur du väljer att namnge. Krug förklarar ett klokt tänk om konventioner, navigation, hierarki, struktur och menyalternativ. Och eftersom han gör det så greppbart blir det en fröjd att läsa. Han slår också hål på myten om den genomsnittliga användaren – ”hon/han finns inte”!
Den andra halvan av Don’t make me think visar hur du hur du steg-för-steg gör ett småskalig användartest (småskaligt = fem testpersoner räcker faktiskt). Den här uppdaterade versionen av boken innehåller också ett avsnitt om ”mobile”, alltså vad som är grejen när vi använder och testar mobila applikationer.
Vem har skrivit den?
Steve Krug (uttalas ”Kroog”) är usability consultant, alltså användbarhetskonsult. Han bor i Boston och driver Advanced Common Sense, där han ger råd och håller workshops på företag som behöver hans hjälpande hand. Steve Krug verkar också ha en stor klick humor; det märks i mycket han gör och skriver.
Vad lär den mig?
1. Själva titeln – Don’t make me think – säger allt; den har ringt i mitt huvud sedan jag läste boken för första gången, på högskolan i Jönköping 2002-2003 (tack för det, Mattias Sjöberg Karlsson!). Alltså: utforma din app eller webbplats så att användaren inte behöver tänka. Det är – med Krugs egna ord – ”not rocket surgery”.
2. Stryk hälften av orden! Inte ”bara för att”, utan för att de inte tillför värde och därför icke behövs. En mindre mängd text gör att det viktiga får större betydelse, och att läsaren får bättre överblick. Jag bär med mig: ”Happy talk must die”.
3. Krug ger fyra råd till oss som skriver: 1) använd massor av rubriker, 2) gör korta stycken (till och med en mening är okej!), 3) gör punktlistor och 4) gör nyckelord i fet stil.
Citatet
”Be ruthless! Get rid of all the words that no one is going to read.”
Hitta den
Köp Don’t make me think hos Bokus (310 kronor)
***
Läs också
– Bästa böckerna för blivande copywriters
– Veckans bok: Online Only (Martin Schori)