Jonas Söderström: ”Därför är många skribenter osäkra och pressade”
Skriver du för digitala medier, utan att vara så bra på det? Blir det inte så enkelt och ledigt som du önskar? Då kan du tacka Jonas Söderström.
Jonas Söderström är senior UX-strateg på Inuse i Stockholm. Han är också föreläsare, författare och UX-writer. Nu är han aktuell med en bok om att skriva för digitala medier, som heter Inte så jävla krångligt.
Jonas tycker synd om alla osäkra och pressade skribenter som i sina jobb är tvungna att kommunicera på nya sätt. Då är det lätt att krångliga till det i onödan, med byråkratiskt språk och onödiga facktermer. Den här boken vill göra ”ofrivilliga” skribenter en jättetjänst.
Hej Jonas! Redan för 15 år sedan skrev du om att skriva för digitala kanaler. Jag tycker fortfarande att Att skriva för webben är att skriva för publik håller måttet. Vad har förändrats i förutsättningarna sedan dess?
– Haha, tack! Jo, grunderna i att skriva begripligt och tydligt har ju inte ändrats. Men att vi nu använder nätet via smartphones, eller till och med klockor, med små skärmar, ställer ju nya krav. Och naturligtvis, de stora plattformar som vi lite oegentligt kallar sociala medier har ju också förändrat medielandskapet. Och när organisationer nu känner pressen att kommunicera i så många kanaler, har också ännu fler ovana skribenter fått uppgifter som att sköta Facebook-flödet eller liknande. Det är lätt att förstå att många blir osäkra eller pressade.
Vilken är din älskar-att-hata-formulering när det kommer till krångligt byråkratspråk?
– Bra kandidater är alla fall när man lägger på onödiga abstraktioner. Ibland känns det som om ingenting får vara sig självt längre! Vi pratar inte om sakerna i sig – allting kan lyftas upp till ett högre, mer abstrakt plan och bli ”modeller”,”processer”, ”roller”, ”trender” och”verksamheter” – utan att det egentligen tillför något. Jag har flera exempel på det i boken. Erik Wellander skrev så här i “Riktig svenska” redan 1939: ”När satserna på detta sätt blåsas upp och ordmassan alltså ökas utan motsvarande ökning av tankeinnehållet, så blir följden, som vid all inflation, en värdeminskning.” Det är en favoritformulering – men en positiv! – om byråkratspråk.
Vad är det viktigaste att tänka på när man skriver UX-copy, tycker du?
– UX-copy är ju många olika saker! Men det viktigaste är nog att man i varje läge verkligen försöker sätta sig in i användarens situation och hennes användningsmål, för den specifika kontaktytan och tidpunkten: Vad förväntar hon sig av interaktionen just nu? Vad vill hon åstadkomma just på det här stället i flödet?
Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.
Du hittar boken hos Bokus
Inte så jävla krångligt – praktisk handbok i att skriva för digitala medier
Författare: Jonas Söderström
Antal sidor: 248
Ur innehållet
- Enkelt språk får dig att verka mer intelligent!
- Lägg aldrig ut publicera!
- Att skriva för intranät är mer diplomati än skrivande!
- UX-copy: Texter för ton och interaktion!
- Tygla överflödet av information publicera effektstyrt!
- De flesta tror fel om långa texter!
- Gör tröskeln in i din text så låg som möjligt!
Ah, den där boken skulle jag behöva
***
Läs också
Därför är conversational copywriting det självklara digitala språket
Mattias Sjöstrand: “Visst kan webbtexter vara långa (bara de är intressanta nog)”