3 tips för bättre sälj-copy (och en podd om copywriting att hålla hårt i)
Jag har sagt det länge:
“Det finns inga podcasts om copywriting.”
Det är såklart inte sant.
Det finns massor av podcasts om copywriting – här är en jättelista.
Frågan är bara vilka som är värda att lyssna på (och vilka du kan skippa).
Lejonparten av de podcasts om copywriting som finns är på engelska; de kommer från USA, England, Australien. Somliga är på spanska eller portugisiska. Men som sagt: de flesta är amerikanska. Väldigt amerikanska (ingen komplimang). I störande många fall är ljudet heller ingen höjdare.
Den senaste tiden har jag kastat ut det stora nätet för att fånga de finaste fiskarna i copywriting-podcast-havet.
Bland guldfiskarna finns Sales Copywriting & Content Marketing Hacks Podcast. Där snackar Jim Edwards (bokaktuell i december 2019 med “Copywriting Secrets”) och Stew Smith (som är både “military fitness trainer” och “business writer”) om copywriting, försäljning och content marketing. Wow, de tre grejerna är verkligen right up my alley!
***
I sitt senaste podd-avsnittet ger Jim och Stew svar på frågan “What Are Your Three Rules Of Salescopy?”. Dessa är Jim Edwards regler när du skriver copywriting:
1. Berätta vad det GÖR, inte vad det ÄR (It is not what it IS – it is what is DOES)
Folk köper det som produkten gör för dem, så sälj den skillnaden. Prata minimalt om din produkts egenskaper. Använd istället formuleringar som “… så att du kan …” och “[produkten] hjälper dig att …” för att undvika misstaget som typ alla gör när de ska skriva säljande.
2. Få läsaren att känna något (Make People Emotional)
Du måste ändra hur den som läser mår genom att ändra hur han eller hon känner. Se till att fylla det du säljer med mening och känslor. Fundera över vad den du skriver till vill ha mer av. Dessvärre brukar vi människor bara med breda penseldrag kunna berätta vad vi önskar oss: mer pengar, mer fritid, bättre relationer … Men när vi får frågan vad vi INTE vill ha, eller är less på, då blir vi snabbt superspecifika: “jag är trött på alla dessa räkningar”, “jag är less på att aldrig ha mer än 100 kronor på kontot”, “jag kommer aldrig att kunna betala av mina skulder … och de bara växer”. Tänk: vad är det som de saknar, och vad innebär det? Och vad vore motsatsen? Hur skulle det kännas att få rätsida på problemet, och vad skulle det innebära? Måla upp det, och du får folk att vilja köpa. Alltså: Vad vill din läsare INTE? Få honom/henne att känna något. Nu.
3. Ta dina ord från “bra” till “bäst”; perfekt blir det aldrig (Nothing is perfect – edit to make is better, test to make it great)
När du skriver för att sälja blir det “good”, “better” eller “best”; det är en skala, inget som är antingen en succé eller ett misslyckande. Ta din text från bra till bättre genom lyssna in vad folk (inte dina “schyssta” vänner!) säger, och utifrån det förbättra den. Ta sedan dina ord från bättre till bäst genom att testa den: vilken rubrik klår de andra, och hur står sig ditt erbjudande jämfört med konkurrenternas?
Vilka podcasts om copywriting tycker du håller måttet (eller mer)?
Jag lovar att återkomma med mina copywriter-podd-favoriter så snart jag har lyssnat på mer av fler.