5 måste-läsa-råd för att bli en bättre copywriter
1. Gå upp tidigt, redan vid 05.00, och gör tid i din kalender för att skriva. Låt ingen eller inget störa dig (stäng av alla notiser, ta bort sociala-medier-appar, och sätt mobilen i flygplansläge). Använd dig av pomodoro-tekniken; jobba fokuserat med en uppgift i 25 minuter, ta 5 minuters paus, jobba 25 minuter fokuserat, ta 5 minuters paus …
Läs mer om time-boxing, pomodoro och att gå upp tidigt
2. Lär känna din läsare. Förstå på djupet vem du skriver till innan du sätter dig ner för att skriva. Ring dina kunder – och skriv sedan till EN människa: din läsare.
Läs mer om att förstå, verkligen förstå, vem du skriver till
3. Förstå att vi köper oss ur problem, när vi köper produkter och tjänster. Förstå vad problemet är, och måla sedan upp vad för smärta som kommer av att inte göra något åt det. Vrid om kniven, gör det VIKTIGT att köpa det du säljer. Gör skillnaden mellan himlen och helvetet enorm. Och uppmanar sedan tydligt till ett köp (innan det är försent).
Läs mer om problem, lösningar och PASTOR-ramverket
4. Befolka dina texter med människor (med namn), och bre på med känslor. Berätta en story som säger HUR människor på ditt företag tänker på andra, är öppna och engagerande (istället för att säga att företagets kärnvärden är “omtanke, öppenhet och engagemang”).
Läs mer om hur du ger om-oss-texten mer kärlek (många läser den!)
5. Byt plats med din kund (eller kunds kund), och skriv som om du vore kunden. Igen handlar det om att förstå vilket problem som din kund har, som produkten eller tjänsten löser. Det är det enda som din läsare bryr sig om.
Läs mer om att föreställa sig, istället för att förställa sig (och att använda PAS-formeln)
***
Vill du bli en fena på att skriva så att saker händer? Vill du få den som läser att vilja göra som du önskar? Prenumerera på nyhetsbrevet Please copy me. Över 1 000 pers gör det redan. Brevet kommer ut en gång i månaden, och du signar upp gratis och nu:
Jag vill få nyhetsbrevet om copywriting (gratis)
***
Du kan också lyssna när jag (Mattias Åkerberg, alltså) pratar om vad copywriting är och hur du skriver för att bli läst, ihågkommen och framgångsrik i podden Digital marknadsföring (60 minuter).
Folk som redan har hunnit lyssna har hört av sig och sagt fina saker som: