Så skriver du ditt företags story (så att folk blir övertygade och inspirerade) [storytelling]
Som copywriter är jag superintresserad av copywriting, och copywriting är skrivande och försäljning i ett. Eftersom jag är intresserad av skrivande och försäljning är jag givetvis superintresserad av storytelling. Så nu kommer det att handla om företag som berättar stories.
Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.
Många pratar om storytelling, och hur varumärken kan använda det för att skaffa sig ett ointagligt försprång.
Ändå är det få som gör det, och ännu färre som gör det ens i närheten av bra.
Jag har läst boken Creating signature stories av David Aaker, och jag tar med mig dessa 5 grejer:
- En story berättar något som inte kan sägas på annat sätt.
- En “signature story” är bara din (eller ditt företags); den ger energi, den övertygar och inspirerar. Den bär ett strategiskt budskap som ligger i linje med varumärkets vision, värden, strategi eller relationen med kunderna.
- Stories “sätter sig”, medan fakta är svår att komma ihåg. Att berätta berättelser är så mycket bättre än att presentera fakta.
- Stories har attraktionskraft, eftersom de involverar människor, “they draw people in”.
- Din story måste poppa, och tillföra ny energi. Om du lyckas med det kommer din story att sätta ditt varumärke på kartan, och göra det relevant, känt, trovärdigt och få folk att överväga att välja det. Därför att berättelser outsägligt kraftfulla.
Aaker ger i boken en hel radda exempel på varumärken som lyckas berätta “signature stories”. Bland dem finns Budweiser, Blendtec, charity: water, Skype, Red Bull, GE och Mastercard. Här är tre exempel på signature stories som väcker känslor och engagerar.
🙋Jag vill köpa Creating Signature Stories
***
Red Bull –Felix Baumgartner hoppar från 39 045 meters höjd
***
Blendtec –Tom Dickson ser om det går att mixa en Ipad
***
Budweiser – “Puppy Love” (reklamfilm under Super Bowl 2014)
***
Läs också
Nudging – så använder sig copywriters av de bästa knepen