Är det här ens bra content? 🤷♂️ [content marketing]
Nu ska vi snacka om något som gränsar till copywriting: content marketing.
Content marketing är att tänka ut, producera, sprida och mäta värdefullt och relevant innehåll på egna plattformar. Det är en strategisk metod för att bygga (= attrahera OCH behålla) en publik. På sikt ska metoden leda till att publiken blir kunder (eller köper mer); först då leder innehållet till att skapa lönsam affärsnytta.
I början av året (2019) fick jag i uppdrag att skriva tre content-artiklar (och en hel radda kundcase) för Bygglet, som gör ett busenkelt projektverktyg för hantverkare i byggbranschen.
Jag samlade till en workshop, där vi tillsammans tittade närmare på de egna (och konkurrenternas!) webbtexter, och där jag noga betonade det viktiga i att ha en strategi för sitt arbete med content marketing. Du behöver göra research innan du sätter igång att producera och distribuera content i egna kanaler.
Så blev det inte.
Utan strategi (tyvärr)
Tiden räckte inte till; den nya webbplatsen skulle i sjön om bara några veckor, och det var brått att börja skriva och fylla. Så jag fick göra det jag kunde med det som vi hade (kärnvärden, mina redan godkända webbtexter med uppdaterad tonalitet, och goda förebilder i fråga om ton, till exempel Basecamp).
Nytt namn på innehålls-fliken
Först behövde den avdelning på sajten som i sidkartan hette “Artikelarkiv” (uj, så mossigt) få ett uppdaterad namn. Men vad? Efter många vändor kom vi fram till att “Värt att läsa” är det bästa alternativet.
Och under “Värt att läsa” behöver det givetvis finnas sådant som är värt att läsa.
Och så blev det
Jag tänkte länge, och jag tänkte till. Vad kommer få en upptagen hantverkare att (troligtvis) i mobilen 1) klicka, 2) läsa, och 3) ta till sig och agera på det jag väljer att skriva? Vilka problem brottas de med? Vad drömmer de om? Vad är de nyfikna på? Jag kom fram till tre ingångar, och resultatet är lika många artiklar. Här är rubrikerna (klicka på dem för att läsa):
– Slukar leverantörsfakturor massor av din tid? Se den enkla lösningen.
– Så tjänar du 10 solresor mer varje år
– 3 hantverkar-tabbar som fått 10 000 att klaga hos Konsumentverket
Jag har sett till att variera rubrikerna, genom att använda frågor, “så gör du”, och att kittla nyfikenheten (“jag vill veta vad klagar 10 000 på”). Jag använder siffror, eftersom det drar ögonen till sig. Jag tar i från tårna genom att skriva “sluka”, “massor av din tid” och “hantverkar-tabbar”. Jag håller det inte nödvändigtvis kort, utan varierar rubrik-längderna, mellan 35 och 70 tecken här. Och jag lockar till klick – om jag gjort mitt jobb – får det att kittla i fingrarna på den som läser rubriken.
Innan jag gav mig i kast med alla kundcase (nära 30 till antalet) skapade jag en mall: Innan Bygglet, Med Bygglet, och Utan Bygglet. Det blev bra mycket enklare att göra intervjuerna, och skriva den korta texten om varje kund då. Här är tre exempel på kundcase:
– ”Det var verkligen katastrof – och nu är det succé”
– ”Jag betalar 50 000 kronor mindre för min revisor nu!”
– ”Bygglet ger oss ett försprång gentemot konkurrenterna”
***
Bli bättre på content!
Nu är det upp till dig:
Är det här ens bra content?
Vad är rätt tänkt och gjort i dessa artiklar? Och vad kan bli bättre?
Du, jag och alla som läser har världens chans att bli bättre på content, men bara om du tycker till, i kommentarerna här – eller i den här Linkedin-tråden.
***
Läs också
– Så skriver du content – 3 bästa råden från experterna
– Pontus Staunstrup: Vad är bra innehåll? Här är sju tips (extern länk)