Så skriver du salongsberusat och intelligent
Nu ska det handla om att skriva så att folk förstår. Att skriva så gör att läsaren uppfattar dig som intelligent.
Texten är ett utdrag ur nyhetsbrevet om copywriting, som jag – Mattias Åkerberg – skickar ut till över 1 200 kloka läsare varje månad. Det är gratis att prenumerera, och du kan signa upp på nyhetsbrevet om copywriting här.
Vill du bli läst och uppfattad som intelligent?
Det är enkelt. Gör så här:
- Håll dig borta från krångliga och pompösa ord.
- Skriv texter som är enkla och tydliga, gärna med många verb.
Låt oss slå fast det här:
Ord som avancerad strategisk rådgivning, miljömanagement och projektnära specialisttjänster är lull-lull, skrytfenor och snömos som ingen människa förstår.
Dina fina, fancy ord imponerar på ingen alls. Och den som inte förstår vad du menar kommer inte heller att köpa något av dig.
Så skriver du lättlästa texter
Skriv istället så att din läsare snabbt förstår vad du menar och vill säga (och sälja). Gör ditt yttersta för att skriva texter som är lätta att läsa. Det får du till genom att:
- använda fler verb än substantiv
- välja vardagliga ord
- få med bekanta nyckelord som folk söker efter, med blicken och på Google
- spara på orden (det betyder korta meningar och korta stycken)
- göra punktlistor, som den här, där det passar
Alla uppskattar tydliga texter
En lättläst text som är enkel att förstå sänder ut goda signaler.
Den säger: “vi är som du”, “vi är enkla att ha att göra med”, och “du kommer att förstå vad du köper”. Och du som håller i pennan behöver aldrig vara orolig att någon ska resa sig och säga: “nä, vet du vad … den här texten vara l-i-t-e för enkel att förstå.” Alla uppskattar – och tjänar på – texter som är tydliga och lätta att ta till sig.
Om du vill bli uppfattad som intelligent: använd ett enkelt språk
Och det bästa av allt:
Du som skriver enkelt och tydligt kommer att bli uppfattad som mer intelligent.
Det visar den studie som professor Daniel Oppenheimer på Princeton University utförde på sina studenter (2005). Att försöka imponera på sina läsare med långa, komplicerade ord fick motsatt effekt, jämfört med att skriva tydligt och enkelt. Summan av kardemumman:
“If you care about being thought credible and intelligent, do not use complex language where simpler language will do.”
– Daniel Kahneman, Nobelpristagare i ekonomi och författare till Tänka snabbt och långsamt (han är Princeton-kollega till namnen Oppenheimer)
Skriv som om du vore salongs
Nu vet du hur du skriver för att bli läst OCH uppfattad som intelligent. Det borde räcka för de flesta.
Men om du också vill få dina texter att sätta sig i läsarens huvud, läs det här:
“Write drunk, edit sober”, sa Ernest Hemingway. Inte.
Och klokt är väl det. Att skriva på fyllan är ingen god idé. Skrivandet är ett hantverk som kräver hårt, fokuserat och nyktert jobb från både ditt huvud och dina fingrar.
Däremot har jag märkt hur kul, kreativt och klockrent det kan bli att skriva som om du vore en smula salongsberusad. Plötsligt blir det inte så viktigt att vara vuxen, uppsträckt och korrekt. Det blir viktigare att leva lite, att släppa de tryggtråkiga formuleringarna och styra skeppet dit du inte redan varit. Det som kommer ut brukar bli värt att läsa och svårt att glömma.
Hjärnan minns texter som poppar
Våra hjärnor vill ha kul, och kul får hjärnan när orden och de inre bilderna är nya. Då föds nya nervceller i hippocampus. Det är den avdelning i hjärnkontoret som överför korttidsminnen till långtidsminnen. Du minns helt enkelt bättre de texter som poppar. Dessutom får de känslorna att leva runt i kroppen.
Intelligent och salongsberusat – det är sättet att skriva, minsann.
Vill du läsa HELA nyhetsbrevet om att skriva intelligent? Du kan också välja att (gratis) signa upp på nyhetsbrevet om copywriting, som kommer ut en gång i månaden.