3 saker om UX-writing (som Berghs Upgrade-studenterna får veta idag)
Den här veckan är jag i Stockholm, och föreläser om UX-writing på Berghs School of Communication.
Det är en ära.
Jag möter de erfarna kommunikatörerna på Upgrade-utbildningen Digital Copywriting. Här får du veta 3 grejer som de också kommer att få veta:
Så jobbar en UX-writer med målgrupp och ordval
- Att det lätt finns över 20 kategorier av texter som vi UX-writers skriver. 4 som många inte tänker på är hjälptexter (tooltips), laddningsmeddelanden, push-notiser och toggle-texter.
- En UX-writer kan dela in sitt arbete i tre faser:
- Research, där vocabulary hunting och conversation mining ingår (bland mycket annat)
- Write, där vi tar fram en voice-and-tone-manual, gör proto-content och samlar allt i ett copy doc/deck
- Test, där A/B-tester samt cloze-tester och highlighter-tester tar vid. Här kan vi analysera, justera och vässa våra ordval ytterligare.
- Att du absolut kan koka ner din stora målgrupp, ner till en familj som på riktigt bor på Vinthundsgatan 39 i Sundbyberg. Det blir verkligare och viktigare då.
Bonus: vi som skriver, writers, är världens snabbaste designers. Vi kan som inga andra koka ner abstrakta koncept till pyttesmå språkliga paket. Det säger Matt Jones, som är Principal Designer på Google AI i London. Wow. Writers ÄR designers.
Vill du gå Sveriges första utbildningsprogram i UX-writing? Sök då bums till “UX-writing på svenska”, som Mattias Åkerberg på Please copy me leder med start i januari 2020 samt i april 2020.
🙋♂️Jag vill veta mer om utbildningen i UX-writing på svenska